
Uczniowie Technikum w Węgorzewie na dwutygodniowych bezpłatnych praktykach we Włoszech!
Cenne doświadczenia, fantastyczna przygoda, niezapomniane wrażenia!
Od 2020 roku Powiat Węgorzewski oraz Zespół Szkół Zawodowych w Węgorzewie rozpoczęli realizację projektów w ramach programu Erasmus +. To właśnie dzięki programowi Erasmus + uczniowie tej szkoły w ubiegłym roku szkolnym przez dwa tygodnie realizowali praktyki zawodowe w przepięknej i słonecznej Grecji. W roku 2021 szkoła otrzymała Akredytację Narodowej Agencji Programu Erasmus + w sektorze Kształcenie
i szkolenie zawodowe. Przyznana Akredytacja stanowi potwierdzenie wysokiej jakości działań ZSZ w zakresie mobilności.
W ramach przyznanej akredytacji szkoła od września rozpoczęła realizację projektu nr 2021-1PL01-KA121-VET-000005517, który realizowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +, Sektor Kształcenie i szklenie zawodowe, Akcja 1. Mobilność Edukacyjna. Projekt zakłada realizację przez uczniów dwutygodniowych praktyk zawodowych we Włoszech oraz szkoleń dla 3 nauczycieli. W pierwszej fazie zespół projektowy podjął działania mające na celu promocję projektu wśród społeczności szkolnej, tj. nauczycieli, uczniów i rodziców. Wśród nauczycieli oraz uczniów obecnych klas 4 przeprowadzono rekrutację do projektu. Zakwalifikowani uczniowie wzięli udział w działaniach przygotowujących do wyjazdu. Zrealizowano zajęcia kulturowe, językowe oraz zajęcia z pedagogiem.
W okresie od 4 do 15 lipca br. troje nauczycieli przedmiotów zawodowych realizowała we Włoszech szkolenie z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej. Szkolenie przeprowadziła firma Europan Mobility Center SRL mająca swoją siedzibę w słonecznej Cattolice. Natomiast od 12 do 23 września br. grupa 30 uczniów pod opieką 3 nauczycieli/opiekunów przez dwa tygodnie realizowała praktyki zawodowe również w przepięknych i słonecznych Włoszech, a dokładnie w miejscowości Cattolica. Praktyki odbywały się codziennie (poza weekendem). Przyszli informatycy poznali między innymi podstawy elektroniki, programowania w języku C++, projektowania prostych układów elektronicznych. Nabyli umiejętności praktyczne w zakresie projektowania stron internetowych, bazy danych oraz posługiwania się językiem obcym. Doskonalili umiejętności programowania w językach: HTML. CSS, JS, PHP. Grupa w zawodzie technik reklamy poznała m.in. narzędzia oraz programy graficzne, wykorzystywane w tworzeniu projektów marketingowych. Nabyła praktyczne umiejętności wykonania projektów marketingowych według wymagań klientów oraz w ramach określonego budżetu, w tym cyfrowych usług. Natomiast uczniowie w zawodzie technik organizacji turystyki poznali m.in. sposoby i narzędzia projektowania ulotek oraz innych materiałów reklamowych wykorzystywanych w branży turystycznej. Prowadzili sprzedaż usług turystycznych w lokalnym biurze turystycznym gdzie mogli doskonalić umiejętność posługiwania się językiem obcym. Wykonywali projekty marketingowe na potrzeby biura podróży. Poznali włoski, w tym lokalny rynek usług turystycznych oraz specyfikę branży turystycznej, a także specyfikę sprzedaży usług turystycznych. Nabyli praktyczną umiejętność posługiwania się programami i narzędziami wspomagającymi branżę hotelarską. Podczas praktyk uczniowie odbyli wizytę studyjną w firmie Edita, która mieści się w miejscowości Rimini. Zatrudniająca 40 specjalistów firma specjalizuje się w reklamie obiektów turystycznych i pomaga im zwiększyć ilość oraz zadowolenie klientów. Nasi specjaliści od reklamy dowiedzieli się na przykładach, jak tworzy się spersonalizowaną i skuteczną strategię marketingu cyfrowego. Technicy informatycy natomiast poznali sposoby na zbieranie, przetwarzanie i analizowanie danych marketingowych ze stron internetowych oraz reklamowych kampanii mailingowych. Agencja cieszy się doskonałą opinią wśród klientów, co jest potwierdzeniem jej wysokiej renomy.
Podczas praktyk uczniowie zdobywali zarówno wiedzę i doświadczenie zawodowe, a także rozwijali kompetencje interpersonalne i językowe. Wszyscy uczestnicy praktyk korzystali z różnorodnych form doskonalenia umiejętności zawodowych, takich jak wykłady, praktyki, wizyty studyjne, warsztaty. Wykonywali również zadania typowe dla danego zawodu. Ponadto praktyki wykształciły takie wartości jak samodzielność, odpowiedzialność, kreatywność.
Ale nie samą pracą żyje uczeń! W weekend zawodowcy zwiedzili najpiękniejsze włoskie miasta Wenecję, która wpisana jest na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO
i Bolonię. Największą atrakcją turystyczną była oczywiście Wenecja, do której płynęli wodną taksówką. Wenecja w liczbach to 117 małych wysepek, 150 zachwycających kanałów wodnych, 409 mostów i niezliczona liczba wspaniałych zabytków. Jest to jedno z najsłynniejszych miast na świecie! Uczniowie mieli okazję zobaczyć Bazylikę Santa Maria della Salute z XVII wieku, Plac Św. Marka oraz Pałac Dożów. Podziw wzbudzały gondole pływające po Canale Grande oraz urokliwe wąskie uliczki. Było cudownie!
Kolejnym punktem wycieczki była wielokulturowa Bolonia, która zachwyciła monumentalnymi budowlami oraz niezwykłą i niepowtarzalną atmosferą. Bolonia to miasto pełne zabytków architektonicznych. Ceglana zabudowa, wieże i portyki to najbardziej charakterystyczne jej elementy. Uczniowie swoje pierwsze kroki skierowali do Piazza Maggiore. To ogromny plac w kształcie prostokąta, otoczony ceglanymi gotyckimi budynkami, jego dłuższy koniec ma 115 metrów, a krótszy 60, został wytyczony w XII wieku. Piazza Maggiore to miejsce spotkań, wydarzeń kulturalnych, jednym słowem – serce Bolonii. W Bolonii znajduje się najstarszy uniwersytet w świecie zachodnim - Alma Mater Studiorum - Università di Bologna. W ramach programu edukacyjno - kulturowego uczniowie zwiedzili również San Marino - trzecie najmniejsze, niezależne państwo w Europie, niewielki, ale bardzo fascynujący kraj. Niezwykła historia, bogata architektura, klimatyczne, kręte uliczki oraz bajeczne widoki zachwyciły uczniów. Miasteczkiem, które również zrobiło na uczniach wrażenie była Gradara, która położona jest na terenie prowincji Pesaro i Urbino. Sąsiaduje z miejscowościami takimi jak Rimini i Pesaro, a od morskiego wybrzeża dzieli ją zaledwie kilka kilometrów. Znajdująca się w miasteczku twierdza powstała w XII wieku - był to tzw. donżon, czyli wieża strażniczo-mieszkalna. Należała ona do rodu Malatesta, który władał Gradarą przez niemal dwa stulecia. Z jednym z jej członków - Giangiottim Malatesta, związana jest ciekawa legenda, którą uczestniczy mobilności mogli poznać podczas zwiedzania zamku. Zawodowcy zwiedzili również Rimini i jej zabytkową starówkę. Swoje pierwsze kroki skierowali pod "Łuk Augusta", który stoi na początku antycznej drogi rzymskiej łączącej Rimini z Rzymem. Zobaczyli również jeden z najstarszych i najlepiej zachowanych antycznych mostów" Most Tyberiusza" na rzece Mareccia.
Dwutygodniowy pobyt we Włoszech dostarczył uczniom niesamowitych wrażeń. Grupa wróciła bogatsza o nową wiedzę oraz umiejętności praktyczne, które wykorzysta podczas dalszego kształcenia i przyszłej pracy zawodowej. Praktyka ta z pewnością podniesie kwalifikacje zawodowe młodzieży, zwiększy atrakcyjność na lokalnym, krajowym
i europejskim rynku pracy, bowiem uczestnicy otrzymali certyfikaty, które mogą wpłynąć na ich dalsze życie zawodowe.
Projekt nr 2021-1-PL01-KA121-VET-000005517, realizowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +, Sektor - Kształcenie i szklenie zawodowe,
Akcja 1. Mobilność Edukacyjna