Podsumowanie działań ekologicznych w SOSW pn. EKO PRACOWNIA – zielone serce szkoły

chłopiec układający puzzle siedzi przy ławce, w tle szafka i fototapeta

Podsumowanie działań ekologicznych w SOSW, EKO PRACOWNIA – zielone serce szkoły

Podsumowanie działań z osiągnięcia efektów ekologicznych i rzeczowych, w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej, zorganizowanego i finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Węgorzewie od wielu lat podejmuje wiele działań związanych z szeroko rozumianą ekologią, dlatego też w maju 2023r. przystąpił do ogłoszonego przez WFOŚiGW programu. 
Kadra i uczniowie placówki z wielką radością przyjęli informację o zakwalifikowaniu do grona laureatów konkursu i przyznaniu dotacji w wysokości 50 tys. zł. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie na realizację zadania „Eko pracownia – zielone serce szkoły”. 
Zadanie zrealizowano zgodnie z umową dotacji w terminie od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.

 

HARMONOGRAM REALIZACJI ZADANIA KONKURSOWEGO:

  • Przeprowadzono czynności organizacyjne związane z przygotowaniem pomieszczenia pracowni do realizacji przedsięwzięcia.
  • Zakupiono meble szkolne wg wykazu zapewniającego ergonomię i komfort pracy uczniom i nauczycielom.
  • Zakupiono monitor interaktywny, sprzęt komputerowy (laptop, tablety) i nagłośnienia umożliwiające realizację zaplanowanych działań edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
  • Zakupiono pomoce dydaktyczne wg wykazu umożliwiającego realizację zaplanowanych działań edukacyjnych w atrakcyjny i skuteczny sposób.
  • Zamontowano tapetę ścienną o tematyce ekologicznej, podnoszącej walory estetyczne wyposażanego pomieszczenia, nadającej mu niepowtarzalny charakter.
  • Urządzanie pracowni odbyło się z uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz przeprowadzono montaż zakupionego sprzętu.
  • Kadra pedagogiczna została zapoznana z wyposażeniem pracowni w formie szkolenia.
  • Został opracowany harmonogram korzystania z pracowni oraz opracowano scenariusze zajęć dydaktycznych.
  • Realizowano lekcje zajęć edukacyjnych z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2023/2024 według podstaw programowych i programów nauczania z poszczególnych przedmiotów szkolnych.
  • Realizowano zajęcia pozalekcyjne koła ekologicznego według planu pracy.
  • Zrealizowano zaplanowane imprezy, projekty i konkursy o tematyce ekologicznej według opracowanych scenariuszy.

Szczegółowymi celami projektu było wsparcie merytoryczne i finansowe we wdrożeniu programu rozwojowego szkoły, wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w procesie kształcenia, rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem ICT i nauk przyrodniczych. Realizując projekt skupiliśmy się również na upowszechnianiu wiedzy o otaczającym świecie, aktywizacji społecznej, kształtowaniu postaw proekologicznych społeczeństwa (w tym dzieci i młodzieży oraz ich rodziców) w zakresie tematyki zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Dzięki pracowni przyrodniczej Ośrodek zyskał dogodne warunki do pracy z uczniami, którzy w nowoczesnym wnętrzu zdobywali i utrwalali wiedzę oraz kształtowali umiejętności przydatne do obserwacji środowiska przyrodniczego. Po wdrożeniu nowych metod i form pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zasobów nowej pracowni, wzrósł poziom wiedzy i kompetencji niepełnosprawnych uczniów szkół Ośrodka w zakresie nauk przyrodniczych, wiedzy o otaczającym środowisku i ekologii, ochronie środowiska, gospodarce wodnej oraz zrównoważonym rozwoju, czyli szeroko rozumianego poziomu świadomości ekologicznej. Wzrosły również ich umiejętności praktyczne i świadomość własnego wpływu na otaczający świat. Uczniowie poznawali możliwości zastosowania nowych technologii w nauce. Udział w przeprowadzonych akcjach, imprezach i konkursach o tematyce ekologicznej spowodował ich aktywizację społeczną i wpłynął na kształtowanie w nich postaw proekologicznych.

Wyposażona w nowoczesne środki dydaktyczne i audiowizualne pracownia stanowi szkolne Centrum Edukacji Ekologicznej.

Galeria

na zdjęciu dwie dziewczynki podczas zajęć stoją przed kobietą, która trzyma model pokazowy
na zdjęciu troje chłopców  podczas zabawy grą edukacyjną, w tle meble
na zdjęciu chłopiec podczas przeprowadzania doświadczenia pod mikroskopem , na biurku laptop oraz mikroskop
na zdjęciu tabliczka z informacją o realizowanym projekcie

Zobacz również: