
Podsumowanie działań ekologicznych w SOSW, EKO PRACOWNIA – zielone serce szkoły
Podsumowanie działań z osiągnięcia efektów ekologicznych i rzeczowych, w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej, zorganizowanego i finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Węgorzewie od wielu lat podejmuje wiele działań związanych z szeroko rozumianą ekologią, dlatego też w maju 2023r. przystąpił do ogłoszonego przez WFOŚiGW programu.
Kadra i uczniowie placówki z wielką radością przyjęli informację o zakwalifikowaniu do grona laureatów konkursu i przyznaniu dotacji w wysokości 50 tys. zł. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie na realizację zadania „Eko pracownia – zielone serce szkoły”.
Zadanie zrealizowano zgodnie z umową dotacji w terminie od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.
HARMONOGRAM REALIZACJI ZADANIA KONKURSOWEGO:
- Przeprowadzono czynności organizacyjne związane z przygotowaniem pomieszczenia pracowni do realizacji przedsięwzięcia.
- Zakupiono meble szkolne wg wykazu zapewniającego ergonomię i komfort pracy uczniom i nauczycielom.
- Zakupiono monitor interaktywny, sprzęt komputerowy (laptop, tablety) i nagłośnienia umożliwiające realizację zaplanowanych działań edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
- Zakupiono pomoce dydaktyczne wg wykazu umożliwiającego realizację zaplanowanych działań edukacyjnych w atrakcyjny i skuteczny sposób.
- Zamontowano tapetę ścienną o tematyce ekologicznej, podnoszącej walory estetyczne wyposażanego pomieszczenia, nadającej mu niepowtarzalny charakter.
- Urządzanie pracowni odbyło się z uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz przeprowadzono montaż zakupionego sprzętu.
- Kadra pedagogiczna została zapoznana z wyposażeniem pracowni w formie szkolenia.
- Został opracowany harmonogram korzystania z pracowni oraz opracowano scenariusze zajęć dydaktycznych.
- Realizowano lekcje zajęć edukacyjnych z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2023/2024 według podstaw programowych i programów nauczania z poszczególnych przedmiotów szkolnych.
- Realizowano zajęcia pozalekcyjne koła ekologicznego według planu pracy.
- Zrealizowano zaplanowane imprezy, projekty i konkursy o tematyce ekologicznej według opracowanych scenariuszy.
Szczegółowymi celami projektu było wsparcie merytoryczne i finansowe we wdrożeniu programu rozwojowego szkoły, wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w procesie kształcenia, rozwój kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem ICT i nauk przyrodniczych. Realizując projekt skupiliśmy się również na upowszechnianiu wiedzy o otaczającym świecie, aktywizacji społecznej, kształtowaniu postaw proekologicznych społeczeństwa (w tym dzieci i młodzieży oraz ich rodziców) w zakresie tematyki zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Dzięki pracowni przyrodniczej Ośrodek zyskał dogodne warunki do pracy z uczniami, którzy w nowoczesnym wnętrzu zdobywali i utrwalali wiedzę oraz kształtowali umiejętności przydatne do obserwacji środowiska przyrodniczego. Po wdrożeniu nowych metod i form pracy dydaktycznej z wykorzystaniem zasobów nowej pracowni, wzrósł poziom wiedzy i kompetencji niepełnosprawnych uczniów szkół Ośrodka w zakresie nauk przyrodniczych, wiedzy o otaczającym środowisku i ekologii, ochronie środowiska, gospodarce wodnej oraz zrównoważonym rozwoju, czyli szeroko rozumianego poziomu świadomości ekologicznej. Wzrosły również ich umiejętności praktyczne i świadomość własnego wpływu na otaczający świat. Uczniowie poznawali możliwości zastosowania nowych technologii w nauce. Udział w przeprowadzonych akcjach, imprezach i konkursach o tematyce ekologicznej spowodował ich aktywizację społeczną i wpłynął na kształtowanie w nich postaw proekologicznych.
Wyposażona w nowoczesne środki dydaktyczne i audiowizualne pracownia stanowi szkolne Centrum Edukacji Ekologicznej.