Prace PZZK, Plany Zarządzania Kryzysowego
Zarządzeniem Nr 25 / 2024 Starosta Węgorzewski w dniu 20 listopada 2024 roku. powołał skład„ Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego” w Węgorzewie
Skład osobowy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowe
POWIATOWY PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
W dniu 18 sierpnia 2023 roku Wojewoda Warmińsko-Mazurski Pan Radosław Król zatwierdził po aktualizacji „Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego „.
KATALOG ZAGROŻEŃ
Wykaz zagrożeń
- PODTOPIENIA I OSUWISKA
- Podtopienia
- Podtopienia opadowe
- KLĘSKI ŻYWIOŁOWE
- Huraganowe wiatry
- „Biały szkwał”
- Gwałtowne spadki temperatury
- Śnieżyce, zawieje, gołoledzie
- ZDARZENIA Z UDZIAŁEM SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH
- CHOROBY ZAKAŹNE LUDZI
- Zagrożenie epidemiczne ze strony wirusa SARS Cov-2
- Grypa sezonowa
- Zawleczenie wirusowych gorączek krwotocznych, dżumy, cholery
- CHOROBY ZAKAŹNE ZWIERZĄT EPIZOOTIA
- Wystąpienie Grypy Ptaków
- Afrykański Pomór Świń /ASF/
- EPIFITOZA
- ZAKŁÓCENIE FUNKCJONOWANIA SYSTEMÓW, POWAŻNE AWARIE
- Zakłócenia funkcjonowania systemu energetycznego
- Zakłócenia funkcjonowania systemu gazowego
- Zakłócenia funkcjonowania systemu teleinformatycznego
- SKAŻENIA PROMIENIOTWÓRCZE
- POŻARY
- Pożary w obiektach użyteczności publicznej
- Pożary obiektów mieszkalnych z wielkiej płyty
- Pożary obszarów leśnych
- KATASTROFY
- Katastrofy w ruchu komunikacyjnym
- Katastrofy obiektów budowlanych i hydrotechnicznych
- ZAGROŻENIA TERRORYSTYCZNE
- Akty terrorystyczne
- Przestępstwa o charakterze terrorystycznym
- ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO
- Masowe protesty i blokady dróg
- Masowy napływ cudzoziemców
- Okupacja obiektów użyteczności publicznej
- Organizacja imprez masowych
- ZDARZENIA NA WODZIE
- WYSTĄPIENIA ZDARZEŃ ZE ZWIERZĘTAMI WYMAGAJĄCYMI INTERWENCJI CZŁOWIEKA.
Zadania określone planami działań krótkoterminowych.
Uchwałą Nr XVI/280/20 z dnia 26 maja 2020 r. Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego wdrożył w życie „Program ochrony powietrza dla strefy warmińsko-mazurskiej”. Określono „Program ochrony powietrza dla strefy warmińsko-mazurskiej ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego PM10 i poziomu docelowego benzo(a)pirenu zawartego w pylePM10 wraz z planem działań krótkoterminowych” .Zgodnie z analizami przeprowadzonymi w niniejszym dokumencie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego podstawowym problemem związanym z jakością powietrza jest nadmierne zanieczyszczenie pyłem zawieszonym PM10 oraz benzo(a)pirenem. Z powyższych planów działania wynika, że w przypadku wystąpienia na terenie województwa (powiatu) przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego pyłu PM10” oraz benzo(a)piranu [B(a)P] zawartego w pyle PM10 , Warmińsko-Mazurski Inspektor Ochrony Środowiska poinformuje Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego, a ten poprzez PZZK i GZZK Starostę , Burmistrza i Wójtów o konieczności podjęcia działań określonych planem działań krótkoterminowych. Starosta , Burmistrz i Wójtowie poprzez Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK), niezwłocznie powiadomi społeczeństwo oraz podmioty, w formie komunikatów w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie powiatu (strony internetowe Starostwa i Gmin, aplikacje mobilne, miejscowa prasa), o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego wyżej wymienionych substancji w powietrzu oraz o zasadach zachowania się mieszkańców i podjętych działaniach.
Monitoring stanu powietrza możliwy jest za pomocą strony Głównego inspektorat ochrony środowiska Link do informacji w zakładce „Bieżące dane pomiarowe”.
Tryb ogłaszania wdrożenia działań krótkoterminowych dla pyłu zawieszonego PM10 w strefie warmińsko-mazurskiej
Poziom I (kolor żółty) –istnieje ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10,
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10.
Tryb i zakres działań.
- Warunek wymagany do ogłoszenia informacji: wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego (o okresie uśredniania wyników pomiarów 24 godziny lub o okresie uśredniania wyników pomiarów rok kalendarzowy) pyłu zawieszonego PM10.
- Termin ogłoszenia powiadomienia: po przekazaniu przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska informacji o ryzyku przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego PM10.
- Rodzaj i stopień powiadomienia:
- tytuł powiadomienia,
- data, godzina i obszar, na którym wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 wraz z podaniem przyczyny tego stanu,
- prognoza zmian poziomu pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu łącznie z przyczynami tych zmian,
- czas trwania ryzyka wystąpienia przekroczenia,
- wskazanie grup ludności wrażliwych na przekroczenie oraz środki ostrożności, które mają być przez nie podjęte,
- możliwość wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych – jakich i u kogo, kontaktowy numer telefonu do informowania o innych zdarzeniach mających
W przypadku Poziomu I wdrażane są działania krótkoterminowe określone w Tabela 4-2 Zakres i rodzaj działań krótkoterminowych oraz sposób postepowania dla pyłu zawieszonego PM10 „POZIOM 1 (kolor żółty – ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego”.
Działanie |
Sposób działania |
Rodzaj emisji |
Wykonawca ( podmiot realizujący działanie) |
Jednostka kontrolna |
---|---|---|---|---|
POZIOM I ( kolor żółty - ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego) |
||||
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu dopuszczalnego |
Informacje na stronie internetowej o możliwości wystąpienia przekroczenia poziomu dopuszczalnego pyłu PM10 lub docelowego benzo(a)pirenu |
|
WCZK PCZK GCZK |
|
Stosowanie się do ustawowego zakazu spalania odpadów w instalacjach do tego nieprzystosowanych |
Wzmożenie kontroli kotłów domowych w tym zakresie |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin |
Ogrzewanie mieszkań lepszym jakościowo paliwem |
Zalecenie dla mieszkańców strefy – jeżeli jest to możliwe, nie należy stosować paliwa stałego (węgla, drewna) do ogrzewania lub stosować węgiel lepszej jakości (paliwo lepszej jakości powinno posiadać przynajmniej parametry: wilgotność – poniżej 15%, zawartość popiołu - poniżej 15%, kaloryczność – powyżej 21MJ/kg) |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
|
Poziom II (kolor pomarańczowy) – istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania pyłu zawieszonego PM10,
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10.
Tryb i zakres działań.
- Warunek wymagany do ogłoszenia informacji: wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10.
- Termin ogłoszenia powiadomienia: po przekazaniu przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska informacji o ryzyku przekroczenia poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10.
- Rodzaj i stopień powiadomienia:
- tytuł powiadomienia,
- data, godzina i obszar, na którym wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10 wraz z podaniem przyczyny tego stanu,
- prognoza zmian poziomu pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu łącznie z przyczynami tych zmian,
- czas trwania ryzyka wystąpienia przekroczenia,
- wskazanie grup ludności wrażliwych na przekroczenie oraz środki ostrożności, które mają być przez nie podjęte,
- możliwość wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych – jakich i u kogo, kontaktowy numer telefonu do informowania o innych zdarzeniach mających istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi.
W przypadku Poziomu II wdrażane są działania krótkoterminowe określone
w Tabela 4-2 Zakres i rodzaj działań krótkoterminowych oraz sposób postepowania dla pyłu zawieszonego PM10„POZIOMU 2 (kolor pomarańczowy – ryzyko przekroczenia poziomu informowania).
Działanie |
Sposób działania |
Rodzaj emisji |
Wykonawca ( podmiot realizujący działanie) |
Jednostka kontrolna |
---|---|---|---|---|
POZIOM II ( kolor pomarańczowy - ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego) |
||||
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu informowania |
Informowanie społeczeństwa i wskazanych w PDK podmiotów o ryzyku wystąpienia przekroczenia progu informowania oraz konieczności podjęcia działań określonych dla alertu II |
|
WCZK PCZK GCZK |
|
Zakaz używania spalinowego sprzętu ogrodniczego i grilli |
Należy realizować w okresie od wiosny do jesieni |
emisja niezorganizowana |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Kontrola przestrzegania zakazu palenia odpadów biogennych (liści, gałęzi, trawy) |
Wzmożenie liczby kontroli; należy realizować w okresie od wiosny do jesieni |
emisja niezorganizowana |
|
pracownicy gmin/ Policja |
Zakaz palenia w kominkach |
Nie dotyczy, gdy jest to jedyne źródło ciepła |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Ogrzewanie mieszkań lepszym jakościowo paliwem |
Zalecenie dla mieszkańców strefy – jeżeli jest to możliwe, nie należy stosować paliwa stałego (węgla, drewna) do ogrzewania lub stosować węgiel lepszej jakości (paliwo lepszej jakości powinno posiadać przynajmniej parametry: wilgotność – poniżej 15%, zawartość popiołu - poniżej 15%, kaloryczność – powyżej 21MJ/kg) |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
|
Zakaz używania kotłów węglowych/na drewno jeżeli pozwolenie na użytkowanie lub miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wskazują inny sposób ogrzewania pomieszczeń |
Wzmożenie kontroli kotłów domowych w tym zakresie |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Stosowanie się do ustawowego zakazu spalania odpadów w instalacjach do tego nieprzystosowanych |
Wzmożenie kontroli kotłów domowych w tym zakresie |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Poziom III (kolor czerwony) – istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowania pyłu zawieszonego PM10.
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10.
Tryb i zakres działań
- Warunek wymagany do ogłoszenia informacji: wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10.
- Termin ogłoszenia powiadomienia: po przekazaniu przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) informacji o ryzyku przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10.
- Rodzaj i stopień powiadomienia:
- tytuł powiadomienia,
- data, godzina i obszar, na którym wystąpiło ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10 wraz z podaniem przyczyny tego stanu,
- prognoza zmian poziomu pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu łącznie z przyczynami tych zmian,
- czas trwania ryzyka wystąpienia przekroczenia,
- wskazanie grup ludności wrażliwych na przekroczenie oraz środki ostrożności, które mają być przez nie podjęte,
- możliwość wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych – jakich i u kogo, kontaktowy numer telefonu do informowania o innych zdarzeniach mających istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi.
W przypadku Poziomu III wdrażane są działania krótkoterminowe określone
w Tabela 4-2 Zakres i rodzaj działań krótkoterminowych oraz sposób postepowania dla pyłu zawieszonego PM10 „POZIOM 3 (kolor czerwony – ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego)”.
Działanie |
Sposób działania |
Rodzaj emisji |
Wykonawca ( podmiot realizujący działanie) |
Jednostka kontrolna |
---|---|---|---|---|
POZIOM III ( kolor czerwony - ryzyko przekroczenia poziomu dopuszczalnego) |
||||
Informacja o ryzyku przekroczenia poziomu informowania |
Informowanie społeczeństwa i wskazanych w PDK podmiotów o przekroczeniu poziomu alarmowego i konieczności podjęcia działań określonych dla alertu III |
|
WCZK PCZK GCZK |
|
Korzystanie z komunikacji miejskiej zamiast komunikacji indywidualnej |
Zalecenie dla ludności w celu ograniczenia natężenia ruchu samochodowego; Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją zbiorową dla posiadaczy samochodów osobowych, w dniach alertowych w gminach, w których funkcjonuje komunikacja zbiorowa |
emisja liniowa |
obywatele, przewoźnicy |
|
Zakaz używania spalinowego sprzętu ogrodniczego |
Należy realizować w okresie wiosennym i jesiennym |
emisja niezorganizowana |
obywatele |
pracownicy gmin |
Wzmożenie kontroli przestrzegania zakazu palenia odpadów biogennych (liści, gałęzi, trawy) |
Należy realizować w okresie jesiennym i wiosennym |
emisja niezorganizowana |
|
pracownicy gmin |
Zakaz palenia w kominkach |
Nie dotyczy, gdy jest to jedyne źródło ciepła |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Ogrzewanie mieszkań lepszym jakościowo paliwem |
Zalecenie dla mieszkańców strefy – jeżeli jest to możliwe, nie należy stosować paliwa stałego (węgla, drewna) do ogrzewania lub stosować węgiel lepszej jakości (paliwo lepszej jakości powinno posiadać przynajmniej parametry: wilgotność – poniżej 15%, zawartość popiołu - poniżej 15%, kaloryczność – powyżej 21MJ/kg) |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
|
Stosowanie się do ustawowego zakazu spalania odpadów w instalacjach do tego nieprzystosowanych |
Wzmożenie kontroli kotłów domowych w tym zakresie |
emisja powierzchniowa |
obywatele |
pracownicy gmin/ Policja |
Zakaz wjazdu samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t, do miast
|
Czasowy zakaz wjazdu do miast |
Emisja liniowa |
Odpowiednie Zarządy Dróg – właściwe oznakowanie dróg, przedsiębiorstwa przewozowe |
pracownicy gmin; Policja, Inspekcja Transportu Drogowego |
Upłynnienie ruchu kołowego w mieście |
Kierowanie ruchem przez policję na newralgicznych skrzyżowaniach, w godzinach o dużym natężeniu ruchu; Przekierowanie ruchu na drogi alternatywne o mniejszym natężeniu ruchu. |
Emisja liniowa |
Odpowiednie Zarządy Dróg – właściwe oznakowanie dróg, przedsiębiorstwa przewozowe |
pracownicy gmin; Policja, Inspekcja Transportu Drogowego |
Informacja o stopniu narażenia ludności w trakcie wystąpienia przekroczeń
Poziom ostrzeżenia |
Grupy ludności szczególnie narażone na zanieczyszczenia powietrza |
Treść komunikatu |
---|---|---|
Poziomu I |
dzieci i młodzież poniżej 25 roku życia osoby starsze i w podeszłym wieku osoby z chorobami układu oddechowego (szczególnie chore na astmę) osoby z chorobami układu krwionośnego osoby palące papierosy i bierni palacze osoby zawodowo narażone na działanie pyłów i innych zanieczyszczeń |
Występuje średnie zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Występuje zagrożenie zaostrzenia chorób u osób z alergiami oddechowymi, astmą, chorobami płuc i układu krwionośnego. Może nastąpić podrażnienie górnych dróg oddechowych, w wyniku czego może wystąpić napadowy kaszel, zapalenie górnych dróg oddechowych, oskrzeli, płuc. Osoby należące do wymienionych grup ludności szczególnie narażonej na zanieczyszczenie powietrza powinny zmniejszyć swoją aktywność na otwartym przestrzeni; powinny unikać przebywania w pobliżu ruchliwych ulic i na osiedlach z indywidualnym ogrzewaniem węglowym. |
Poziomu II |
Cała ludność na obszarze objętym II stopniem zagrożenia, a w szczególności
|
Występuje wysokie zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Zanieczyszczenia działają drażniąco na śluzówki dróg oddechowych, mogą przedostać się do płuc i układu krwionośnego i wywoływać choroby. Występuje
Możliwe zaostrzenie chorób układu krwionośnego, w tym
Należy unikać przebywania na otwartej przestrzeni w celu uniknięcia narażenia na bardzo wysokie stężenia zanieczyszczeń. Należy pozostać w pomieszczeniach zamkniętych. Należy zrezygnować z aktywności fizycznej na otwartej przestrzeni. Należy stosować się do zaleceń lekarskich. Nie należy wietrzyć mieszkań oraz pomieszczeń służących do nauki, pracy itp. |
Poziomu III |
Cała ludność na obszarze objętym III stopniem zagrożenia, a w szczególności
|
Występuje bardzo wysokie zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Skutkami zdrowotnymi narażenia na bardzo wysokie stężenia pyłu zawieszonego mogą być alergie, długotrwały napadowy kaszel, zapalenie oskrzeli, stany zapalne dróg oddechowych, przewlekłe stany zapalne dróg oddechowych oraz astma. Zanieczyszczenia działają drażniąco na śluzówki dróg oddechowych, mogą przedostać się do płuc i układu krwionośnego i wywoływać choroby. Występuje
również powstawanie zakrzepów.
Należy unikać przebywania na otwartej przestrzeni w celu uniknięcia narażenia na bardzo wysokie stężenia zanieczyszczeń. Należy pozostać w pomieszczeniach zamkniętych. Należy zrezygnować z aktywności fizycznej na otwartej przestrzeni. Należy stosować się do zaleceń lekarskich. Nie należy wietrzyć mieszkań oraz pomieszczeń służących do nauki, pracy itp. |
W wypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego B(a)P
Zakaz palenia odpadami zielonymi(liście, trawa, gałęzie). Ograniczenie palenia w kominkach (nie dotyczy, gdy to jedyne źródło ciepła). Ogrzewanie mieszkań lepszym jakościowo paliwem. Zakaz spalania odpadów w paleniskach domowych. Zakaz używania kotłów węglowych/na drewno jeżeli pozwolenie na użytkowanie lub plany zagospodarowania przestrzennego wskazują inny sposób ogrzewania pomieszczeń. Unikanie obszarów występowania wysokich stężeń B(a)P. Ograniczenie wysiłku fizycznego na otwartej przestrzeni . Ograniczenie wietrzenia pomieszczeń.
Zasady usuwania strat
Działania jednostek samorządu terytorialnego związane z wystąpieniem zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej, generującego straty.
- Samorząd (szczebla gminnego, powiatowego, wojewódzkiego) powinien mieć powołaną na stałe komisję ds. ustalenia szkód i szacowania strat powstałych w skutek klęski żywiołowej (zarówno w mieniu komunalnym, jak i prywatnym mieniu mieszkalnym). Celem istnienia stałej komisji jest jej szybkie uruchomienie w momencie sytuacji kryzysowej, a nie tworzenia doraźnie po wystąpieniu zdarzenia. Osoby będące w komisji powinny wiedzieć, że w przypadku wystąpienia strat ich zadaniem będzie szacowanie zniszczeń, tak by nie dochodziło do sytuacji, iż proces ten będzie się przedłużał ze względu na nieznajomość przedmiotowego zadania. W komisji powinien się znaleźć specjalista z uprawnieniami budowlanymi.
- Tuż po wystąpieniu zdarzenia, w tym przypadku generującego straty, każda j.s.t. ma obowiązek powiadomić bezpośrednio Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, zgodnie z Zarządzeniem Nr 264 Wojewody W-M z dnia z dnia 9 grudnia 2013 roku w sprawie zasad i trybu informowania Wojewody Warmińsko - Mazurskiego o zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie województwa warmińsko – mazurskiego
- Po wystąpieniu zdarzenia j.s.t. ma 24 godziny na poinformowanie poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego o rozmiarze strat ( tzn. ile miejscowości zostało poszkodowanych, ile budynków, bądź ile i jakich dróg wraz z kilometrażem). Wysokość strat zostanie podana po zakończeniu działań terenowych komisji ds. ustalenia szkód i szacowania strat.
- Jednostka może otrzymać dotację na dofinansowanie zadań własnych w zakresie usuwania skutków zdarzenia kryzysowego, jeżeli straty w mieniu samorządu wywołane klęską żywiołową są nie mniejsze niż 5% wykonanych dochodów własnych jednostki na rok bezpośrednio poprzedzający rok wystąpienia klęski żywiołowej.
- Wysokość dotacji nie może przekroczyć 80 % kosztów realizacji zadania, chyba że ustawa stanowi inaczej. Dotacja nie będzie udzielona, jeżeli wartość zadania, po udzieleniu zamówienia publicznego, jest mniejsza niż 50 tysięcy złotych. Wartość dotacji nie może być niższa niż 40 tysięcy złotych.
- Pomoc osobom prywatnym, które ucierpiały na skutek zdarzenia opiera się po pierwsze na przepisach pomocy społecznej, które określają udzielanie pomocy w formie zasiłków na zabezpieczenie podstawowych potrzeb w kwocie do 6 tysięcy złotych. Po wystąpieniu zdarzenia komisje Ośrodków Pomocy Społecznej powinny w pierwszej kolejności trafić do poszkodowanych. Środki z zasiłków, są najszybciej przekazywaną formą pomocy finansowej.
- Po wystąpieniu zdarzenia komisje j.s.t. przystępują do szacowania strat i sporządzania protokołów strat na każdy zniszczony obiekt oddzielnie, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczącymi usuwania skutków klęsk żywiołowych.
- Straty powstałe w prywatnych budynkach mieszkalnych szacowane są przez właściwe komisje szczebla gminnego. Komisje szacują straty w tym przypadku, tylko w budownictwie mieszkaniowym (nie wlicza się w to wszelkich garaży, komórek, budynków gospodarczych). Udzielanie ewentualnej pomocy z rezerwy celowej budżetu państwa osobom prywatnym, na pokrycie kosztów naprawy zniszczonych budynków mieszkalnych jest decyzją należącą do Ministra Administracji i Cyfryzacji i zależną od skali zniszczeń jakie spowodował żywioł. Ministerstwo nie rozpatruje udzielania pomocy w pojedynczych przypadkach. Ewentualne zasiłki przyznawane są w kwotach do 20 tysięcy i do 100 tysięcy złotych.
- Warunkiem otrzymania dotacji lub/i środków na straty w mieniu prywatnym jest złożenie wniosku do Wojewody zgłaszającego potrzeby finansowe w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych wraz ze zbiorczym zestawieniem strat i kopiami protokołów szkód.
- Po weryfikacji strat przez komisję wojewódzką, Wojewoda sporządza zbiorcze zestawienie za teren województwa oraz występuje do Ministra Administracji i Cyfryzacji o przyznanie środków. Po wydaniu Promes przez Ministra na poszczególne zadania dotyczące mienia komunalnego, Wojewoda podpisuje umowy o dotacje z jednostkami samorządu terytorialnego. Ewentualne przyznanie środków na pokrycie strat w mieniu prywatnym jest realizowane w formie zasiłków celowych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, które na ten cel otrzymują środki z rezerwy celowej budżetu państwa, poprzez budżet Wojewody.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego W-M UW w Olsztynie (tel. 89-523-24-94) realizuje kwestie strat powstałych w mieniu komunalnym oraz straty budowlane w mieniu prywatnym. Kwestie zasiłków do 6 tysięcy złotych i ewentualne przyznane zasiłki w wyższych kwotach realizuje Wydział Polityki Społecznej (tel. 89-523-22-59), natomiast wszelkie straty w rolnictwie (w tym w budownictwie rolniczym) Wydział Infrastruktury, Geodezji i Rolnictwa (tel. 89-523-25-61).
PRACE PZZK
2017 rok
Dnia 14 września 2017 r. w sali posiedzeń PCZK odbyło się trzecie w 2017 roku posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i zaproszonych gości. Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP. Zapoznanie z zadaniami stojącymi przed służbami i instytucjami w poszczególnych stopniach alarmowych.
Posiedzenie otworzył Pan Krzysztof Kołaszewski Wicestarosta. Po przywitaniu członków „Zespołu” i zaproszonych gości omówił plan przebiegu posiedzenia. Plan posiedzenia został zatwierdzony jednogłośnie.
Następnie przedstawił zebranym nowa strukturę Referatu Bezpieczeństwa oraz osobę Pana Jacka Miszkiela nowego pracownika referatu.
Głos zabrał Pan Krzysztof Laskowski z-ca przewodniczącego PZZK, który w formie projekcji multimedialnej zapoznał członków Zespołu , przedstawicieli służb, inspekcji, straży , kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedstawicieli gmin z zadaniami jakie stoją przed nimi w poszczególnych stopniach alarmowych. W szczegółach omówiono:
- ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;
- rozporządzenie PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP;
- moduły zadaniowe stopni alarmowych dla Powiatu Węgorzewskiego;
- moduły zadaniowe stopni alarmowych CRP dla Powiatu Węgorzewskiego .
Zgodnie z USTAWĄ z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych:
- pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
- drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
- trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
- czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).
W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:
- pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA–CRP);
- drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO–CRP);
- trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE–CRP);
- czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA–CRP).
Pierwszy stopień, można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.
Drugi stopień, można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.
Trzeci stopień, można wprowadzić w przypadku:
- wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:
- bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo
- bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo
- bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej lub
- uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Czwarty stopień, można wprowadzić w przypadku:
- wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
- bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
- bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo
- bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.
2018 rok
W dniu 10 kwietnia 2018 roku, w PCZK odbyła się gra decyzyjna przedstawicieli PZZK, GZZK i Zespołów Kierowania poszczególnych gmin wspólnie z kadrą kierowniczą 16 DZ nt: „ Możliwości zabezpieczenia przemieszczenia i dyslokacji wojsk operacyjnych na terenie powiatu przez organy administracji państwowej”.
W grze uczestniczyli:
- Z ramienia władz samorządowych i służb
- Wicestarosta;
- wybrani przedstawiciele PZZK;
- Burmistrz Węgorzewa;
- pracownik UM ds. obronnych;
- Z-ca Wójta Gminy Budry;
- pracownik UG Budry ds. obronnych;
- Wójt Gminy Pozezdrze;
- pracownik UG Pozezdrze ds. obronnych;
- Dyrektor MCZ Szpital Powiatowy w Węgorzewie;
- Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych;
- Państwowy powiatowy Inspektor Sanitarny;
- Komendant Powiatowy PSP;
- Komendant Powiatowy Policji;
- Przedstawiciel Nadleśnictwa Borki;
- Przedstawiciel PSG Olsztyn.
- Z ramienia 16 DZ
- Dowódca 16 DZ;
- Z-ca Dowódcy 16 Dywizji Zmechanizowanej;
- Dowódca 15 Brygady Zmechanizowanej;
- Dowódca 1 Brygady Pancernej;
- Z-ca Szefa Sztabu 16 Dywizji Zmechanizowanej;
- Dowódca 9 Brygady Kawalerii Pancernej;
- Dowódca 20 Brygady Zmechanizowanej;
- Dowódca 11 pułku artylerii;
- Dowódca 15 pułku przeciwlotniczego;
- Pozostała kadra kierownicza 16 DZ.
W toku gry decyzyjnej zapoznano zebranych z możliwościami samorządu w zakresie:
- udzielenie pomocy w zakresie opieki medycznej dla jednostki wojskowej;
- zabezpieczenie drożności głównych ciągów komunikacyjnych na terenie powiatu;
- zabezpieczenie funkcjonowania „infrastruktury krytycznej” - infrastruktury ważnej dla funkcjonowania powiatu;
- zabezpieczenie ładu i porządku publicznego na rzecz obywateli – gotowość do realizacji zdań przez Policję , PSP, OSP, Straż Miejską. Funkcjonowanie szkół i zakładów pracy;
- możliwości wydzielenia do wykonywania zadań na rzecz SZ maszyn , urządzeń oraz ludzi w zorganizowanych
- grupach, a także materiałów typu drewno i materiały budowlane;
- możliwość dostarczania paliw płynnych, smarów. Wytypowane warsztaty do napraw sprzętu wojskowego;
- możliwości tymczasowego zakwaterowania , wyżywienia (produkty żywnościowe, pieczywo, napoje).Hurtownie,
- pralnie ,łaźnie;
- określenie przez Lasy Państwowe możliwości czasowego rozlokowania sprzętu wojskowego na obszarach leśnych.
Możliwość pozyskania drewna na potrzeby działania jednostek wojskowych;
- zagrożenia epidemiologiczne na terenie powiatu;
- odziaływanie informacyjne na społeczność lokalną w celu niedopuszczenia do paniki;
- działanie Punktu Kontaktowego HNS w starostwie oraz osób z poszczególnych gmin w ramach wsparcie sił sojuszniczych przemieszczających się lub przebywających na terytorium RP.
Dnia 6 listopada 2018 roku w sali obrad PZZK odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego poświęcone omówieniu i zaopiniowaniu nowego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego”. Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Przedstawienie i omówienie zaktualizowanego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego” na lata 2018-2020.
- Zaopiniowanie przez PZZK zaktualizowanego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego”.
Posiedzenie otworzyła Pani Halina Faj Starosta Węgorzewski. Po przywitaniu członków „Zespołu” , omówiła plan przebiegu posiedzenia. Plan posiedzenia został zatwierdzony jednogłośnie.
Zastępca Szefa PZZK Pan Krzysztof Laskowski przed przystąpieniem do zaprezentowania nowego PPZK przypomniał zebranym o mających się odbyć w dniach 14-15 listopada 2018 roku ćwiczeniu RENEGADE – SAREX 2018/II z wykorzystaniem systemów alarmowania ludności. Przypomniał o pozostawaniu w gotowości poszczególnych GCZK , PSP i OSP i pozostałych służb do odbierania informacji od dyżurnego PCZK (Kierownika Referatu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa) o konieczności włączenia syren alarmowych w gminach i praktycznego działania na wypadek sytuacji kryzysowych.
W dalszej części swojego wystąpienia przedstawił członkom PZZK zaktualizowany „Powiatowy Plan Zarzadzania Kryzysowego” . Szczegółowo przedstawił zebranym w formie projekcji multimedialnej:
- PLAN GŁÓWNY;
- ZESPÓŁ PRZEDSIĘWZIĘĆ NA WYPADEK SYTUACJI KRYZYSOWYCH;
- ZAŁĄCZNIKI FUNKCJONALNE PLANU GŁÓWNEGO
Pani Starosta Halina Faj poddała pod głosowanie zaopiniowanie nowego PPZK
Działając na podstawie Art. 14, Ust. 8 pkt 4 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym (tekst jednolity z 2018, poz. 1401 ), Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego na posiedzeniu w dniu 6 listopada 2018 roku pozytywnie zaopiniował „Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego” i polecił ścisłą realizację postanowień zawartych w planie.
Na zakończenie posiedzenia Pani Starosta poinformowała zebranych o zakończeniu swojej pracy w administracji samorządowej i przejściu na emeryturę. Podziękowała członkom PZZK za wiele lat współpracy i wspólnym działaniu na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców powiatu węgorzewskiego. Życzyła wszystkim zdrowia , pomyślności w dalszym działaniu i dobrej współpracy z nowym Zarządem.
2019 rok
Dnia 29 stycznia 2019 roku w sali obrad PZZK odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Podsumowanie działalności Zespołu w 2018 roku. Uwagi do realizacji zadań przez PZZK.
- Wypracowanie wniosków i planu pracy na 2019 rok.
- Zadania stojące przed członkami PZZK w zakresie przygotowania i udziału w ćwiczeniu obronnym Powiatu pk.: „ WĘGORAPA 2019 „.
Posiedzenie otworzyła Pani Marzenna Supranowicz - Starosta Węgorzewski. Po przywitaniu członków „Zespołu” , omówiła plan przebiegu posiedzenia. Plan posiedzenia został zatwierdzony jednogłośnie.
AD.1.
Głos zabrał Zastępca Szefa PZZK Pan Krzysztof Laskowski, który podsumował działalność PZZK w 2018 roku i zapoznał zebranych z tematyką posiedzeń oraz gier decyzyjnych jakie realizował „Zespół” w 2018 roku.
AD.2.
Zastępca Szefa PZZK Pan Krzysztof Laskowski zapoznał zebranych członków PZZK z projektami:
- „Planu pracy i posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2019 roku”.
- „Planu ćwiczeń i gier decyzyjnych Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2019 roku”.
Pani Starosta poprosiła członków „Zespołu” o wyrażenie opinii poprzez głosowanie nad projektami obu planów. Wszyscy członkowie PZZK pozytywnie zaopiniowali oba plany i przyjęli do realizacji w 2019 roku.
AD.3.
Zastępca Szefa PZZK Pan Krzysztof Laskowski poinformował zebranych , że zgodnie z planem przedsięwzięć obronnych Wojewody w dnia 9-10 maja br. odbędzie się ćwiczenie obronne powiatu połączone z kontrolą problemową powiatu w zakresie realizacji zadań obronnych. Ćwiczenie finansowane będzie z budżetu wojewody w formie dotacji celowej. Podczas ćwiczenia realizowane będą zagadnienia związane z realizacją zadań obronnych, a także zarzadzania kryzysowego i obrony cywilnej. Koncepcja przebiegu ćwiczenia została opracowana . Do końca lutego 2019 roku opracowane zostanie zarządzenie o przeprowadzeniu ćwiczenia i „ Plan przeprowadzenia ćwiczenia”. Po zatwierdzeniu planu przez Wojewodę w dniu 10 kwietnia przeprowadzona zostanie gra decyzyjna nt. „”Działanie Zespołu Kierowania podczas osiąganie WSGO państwa w warunkach zagrożeń hybrydowych w cyberprzestrzeni”.
W trakcie gry wszyscy ćwiczący zostaną zapoznani z zadaniami stającymi przed ćwiczącymi w zakresie przygotowania i przebiegu ćwiczenia.
Dnia 10 kwietnia odbyła sie gra decyzyjna „WĘGORAPA 2019” nt. ”Działanie Zespołu Kierowania i ćwiczących podczas osiąganie WSGO państwa w warunkach zagrożeń hybrydowych w cyberprzestrzeni ”.
W toku gry decyzyjnej :
- Przedstawiono cele ćwiczenia , omówiono harmonogram przygotowania ćwiczenia. Zadania stojące przed kierownictwem ćwiczenia - praca do wykonania dla ćwiczących zespołów, służb, straży, inspekcji i instytucji po otrzymaniu sytuacji wyjściowej.
- Określono działania Zespołów Kierowania (PSSK i GZZK) w czasie osiągania stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i czasu wojny .
- Określono działania Zespołów Kierowania (PSSK i GZZK) w czasie realizacji zadań po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (BRAVO) oraz drugiego stopnia alarmowego CPR (BRAVO-CRP)..
- Przypomiano o realizacji zadań wynikających z Planów akcji kurierskiej Powiatu i Gmin.
- Dokonano rekonesansu miejsc realizacji poszczególnych epizodów ćwiczenia.
Ćwiczenie obronne powiatu węgorzewskiego pk.: „WĘGORAPA 2019”.
Zgodnie z „Planem szkolenia obronnego w województwie Warmińsko –Mazurskim na 2019 rok” oraz „zarządzeniem Nr 13 /2019 Starosty węgorzewskiego z dnia 4 marca 2019 roku w sprawie przeprowadzenia kompleksowego - powiatowego ćwiczenia pk - „WĘGORAPA 2019” w dniach 9-10 maja na terenie powiatu węgorzewskiego przeprowadzono ćwiczenie pk. „WĘGORAPA 2019” na temat - „Osiąganie WSGO państwa w warunkach zagrożeń hybrydowych w cyberprzestrzeni we współdziałaniu z elementami SZ, ze szczególnym uwzględnieniem wojskowej administracji terenowej.”
- Kierownikiem ćwiczenia była Pani Marzenna Supranowicz Starosta Węgorzewski. Ćwiczącym starostą był Pan Mariusz Fatyga wicestarosta Węgorzewski. Rozwinięto w pełnych składach PZZK oraz GZZK oraz uruchomiono Stały Dyżur na terenie powiatu.
W toku ćwiczenia sprawdzono:
- sposób organizacji pracy Zespołów Kierowania Starosty, Burmistrza i Wójtów – szefów obrony cywilnej, komendantów, dyrektorów JO, służb, inspekcji i straży, w czasie osiągania stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu (SGOP ”K”) i czasu wojny (SGOP „W”) oraz wypracowania propozycji do decyzji w sytuacjach możliwych zagrożeń hybrydowych i po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (BRAVO) oraz drugiego stopnia alarmowego CPR (BRAVO-CPR);
- działanie Zespołów Kierowania w czasie organizowania praktycznych działań mających na celu rozwinięcia Zapasowych Miejsc Pracy oraz organizację dystrybucji tabletek jodowych i wydawanie tabletek dla dzieci na terenie poszczególnych Gmin;
- działanie Zespołów Kierowania Gmin podczas organizacji ewakuacji ludności III stopnia.
- organizację i funkcjonowanie urzędów gmin w ZMP;
- działanie służb ratowniczych , inspekcji, straży, i jednostek współdziałających podczas organizowania akcji ratowniczej oraz usuwania skutków zdarzeń i katastrof.
- organizację praktycznego doręczanie kart powołania w trybie akcji kurierskiej.
- działanie Zespołów Kierowania podczas wypracowania propozycji do decyzji Starosty /Burmistrza, Wójtów/ po wystąpieniu zdarzeń na drogach powodujących skażenie terenu;
- sposób organizacji pracy POADA i DWA podczas formatowania komunikatów CBRN zgodnie z instrukcją ATP - 45 D;
- umiejętność wykorzystania przez członków POADA systemu komputerowego „PROMIEŃ” do zobrazowania sytuacji na mapie i formatowania komunikatów CBRN po wystąpieniu skażeń terenu;
- organizację informowania ludności o skażeniach..
W czasie ćwiczenia dużo uwagi poświęcono organizacji współdziałania Zespołów Kierowania (PZZK, GZZK) z dowództwem 414 kompanii /wchodzącej w skład 42 blp z 4 BOT / w czasie organizacji poszukiwań i blokad terenu przygranicznego po przekroczeniu granicy przez osoby mające na celu dokonanie zamachów terrorystycznych oraz ochrony stanowisk kierowania poszczególnych gmin i starsotwa i infrastruktury ważnej dla funkcjonowania powiatu. Kolejny raz organizowano współdziałanie z Komendą Powiatową Policji i PSP , Placówką Straży Granicznej oraz 11 mpa. Jak zawsze w czasie takich ćwiczeń sprawdzano działanie służby stałego dyżuru służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu i ćwiczących gmin
W trakcie ćwiczenia Powiat Węgorzewski poddany został kontroli problemowej realizacji zadań obronnych prowadzonej przez zespól kontrolny Wojewody Warmińsko-Mazurskiego /poprzednia kontrola miała miejsce w 2014 roku/.
Podsumowując ćwiczenie i kontrolę członkowie zespołu wojewody wyrazili pełne uznanie dla ćwiczących za wielkie zaangażowanie w przygotowaniu i przeprowadzeniu ćwiczenia oraz umiejętność zespołów kierowania podczas realizacji zadań wynikających z podgrywanych sytuacji. Kontrola dokumentacji dotyczącej spraw obronnych i sprawdzona znajomość zagadnień obronnych, wykazała ,że kadra kierownicza starsotwa i gmin , pracownicy merytoryczni starostwa i wszystkich gmin oraz pozostali pracownicy samorządowi są dobrze przygotowani do kierowania powiatem i gminami w wypadku osiągania stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu (SGOP ”K”) i czasu wojny (SGOP „W”).
Dnia 18 czerwca 2019 r. w sali konferencyjnej Starostwa odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego wspólne z Komisją Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim . Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Przygotowanie administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji.
- Dodatkowo-wystąpienie do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawie udrożnienia rzeki Sapiny w obrębie mostu w miejscowości Ogonki.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji Bezpieczeństwa:
- Marzenna Supranowicz – Starosta Węgorzewski;
- Eugeniusz Pieczul – członek rady powiatu ;
- Zenon Jan Pomian - członek rady powiatu;
- Jan Królik – przedstawiciel Gminy Budry;
- Anna Maria Markowska – przedstawiciel Gminy Pozezdrze;
- mł. insp. Radosław Drach – Komendant Powiatowy Policji;
- nadkomisarz Marta Umbras – Pierwszy Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni goście:
- Krzysztof Laskowski – Kierownik Referatu Bezpieczeństwa i ZK starsotwa;
- bryg. Paweł Mickiewicz – Komendant Powiatowy PSP;
- por Agata Świderska – Przedstawiciel 11 mpa;
- por. SG Piotr Tylicki – Komerndant Placówki SG w Węgorzewie;
- Anna Maroszyk – PPIS;
- Pani Janulewicz – przedstawicelel PIW;
- Marek Myka – Naczelnik WSBI;
- Mirosław Staszewski - Komendant SM;
- Grzegorz Pająk - przedstawiciel UŻŚ w Giżycku;
- Jacek Miszkiel - inspektor w Referacie Bezpieczeństw i ZK;
- mł. bryg. Krzysztof Bykowski - KP PSP.
Komisja i PZZK przez aklamację wyraziła zgodę na pisemne wystąpienie do P. G. W. Wody Polskie w osobie Pani Prezes Wód Polskich w Giżycku , w sparwie udrożnienia rzeki Sapiny pod mostem w m. Ogonki (DK63) .Prawdopodobnie zalegający gróz po remoncie mostu na drodze krajowej nr 65 spowodował utrudnienia w żegludze tą rzeka, która nie jest drogą żeglowną, ale użytkowaną przez żeglarzy.
W toku posiedzenia przedstwaiciele poszcególnych służb i zaproszeni goście omowili sposób przygotowania administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji.
Na zakończenie Pani Starosty- podziękowała wszystkim służbom za dotychczasową pracę i życzyła udanej i bezproblemowej pracy w okresie nadchodzących wakacji.
2020 rok
Dnia 5 marca 2020 roku w sali obrad PZZK odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Wypracowanie wniosków i planu pracy na 2020 rok. Zebrani jednogłośnie zatwierdzili proponowany plan pracy PZZK w 2020 roku.
- Systemowe rozwiązania dotyczące postępowania z dzikimi zwierzętami, poszkodowanymi w wypadkach drogowych, a także postępowanie ze zwłokami zwierząt dzikich na terenie poszczególnych gmin i powiatu . Podjęto decyzję o kontunowaniu prac związanych z poszukiwaniem rozwiązań dotyczących postępowania z dziko żyjącymi zwierzętami po zdarzeniach na drogach i w innych miejscach.
- Zasady podejmowania działań medycznych i przeciwepidemicznych na terenie powiatu i województwa w związku z dynamicznie rozwijająca się sytuacją dotyczącą wirusa COVID-19. Wojewódzki Plan Działania na wypadek Wystąpienia Epidemii.W toku dyskusji zapozanano zebranych z zasadami postępowania w czasie realizacji zadań zwiazanych ze zwalczaniem COVID-19.
Mając na uwadze COVID -19 planowane w kolejnych miesiącach 2020 roku posiedzenia Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Komisji Bezpieczeństwa nie odbyły się.
Dnia 16 czerwca 2021 roku w sali konferencyjnej Starostwa odbyło się pierwsze w 2021 roku wspólne posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim orz PZZK. Posiedzenie przebiegło według następującego
- Zatwierdzenie planu pracy KB na 2021 rok.
- Przygotowanie administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Informacja o przygotowaniach służb, straży , inspekcji i do akcji „Bezpieczne wakacje”.
- Ocena działań poszczególnych służb na terenie powiatu węgorzewskiego w zakresie zwalczania COVID-19.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji Bezpieczeństwa:
- Marzenna Supranowicz – Starosta Węgorzewski;
- Eugeniusz Pieczul – członek Rady Powiatu ;
- nadkomisarz Marcin Karmowski – Komendant Powiatowy Policji;
- Edward Ożga – członek KB;
- Agnieszka Jelska.
Członkowie PZZK:
- Mariusz Fatyga - Wicestarosta;
- mł. bryg. Kamil Pawlukanis – Komendant Powiatowy PSP;
- mjr SG Rafał Tucholski – Komendant Placówki SG w Węgorzewie;
- Krzysztof Laskowski – Kierownik Referatu Bezpieczeństwa i ZK starostwa;
- Katarzyna Kopiczko – Dyrektor MCZ;
- Anna Maroszyk – PPIS;
- Jacek Miszkiel - inspektor w Referacie Bezpieczeństw i ZK;
- Iwona Janulewicz – przedstawicielka PIW.
Zaproszeni goście:
- Piotr Bardoński – Dyrektor WCK;
- Jacek Miszkiel - inspektor w Referacie Bezpieczeństw i ZK.
Posiedzenie otworzyła Pani Marzenna Supranowicz Starosta Węgorzewski. Po przywitaniu członków Komisji Bezpieczeństwa oraz przybyłych gości , zapoznała zebranych z porządkiem obrad. Porządek posiedzenia został przyjęty prze aklamację.
AD.1.
Pan Krzysztof Laskowski zapoznała zebranych z. projektem„Planu posiedzeń KB w 2021 roku”. Członkowie KB jednogłośnie podjęli decyzje o przyjęciu do realizacji wyżej wymienionego planu.
AD.2.
W toku realizacji tego punktu posiedzenia przedstawiciele poszczególnych służb i zaproszeni goście omówili sposób przygotowania administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Dyrektor WCK przedstawił plan imprez organizowanych w gminne Węgorzewo w okresie czerwiec-sierpień br.
AD.3.
W toku realizacji tego punktu posiedzenia dokonano oceny działań poszczególnych służb, inspekcji oraz MCZ w zakresie zwalczania COVID-19 na terenie powiatu
2022 rok
Plan pracy i posiedzeń „Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego” w 2022 roku
Gra decyzyjna pk: WĘGORAPA 2022”.
Zgodnie z planem szkolenia obronnego powiatu węgorzewskiego w dniu 9 listopada 2022 roku w godzinach 8.00 – 14.30 przeprowadzona została gra decyzyjna pk. „WĘGORAPA 2022” na temat : „Wprowadzenie stanu gotowości obronnej państwa czas kryzysu w powiecie i gminie. Organizacja współdziałania z elementami Sił Zbrojnych RP ”.
W grze decyzyjnej udział wzięli:
- Zespół Kierowania Starosty (PZZK) – miejsce pracy - sala obrad w PCZK .
- Gminne Zespoły Zarządzania Kryzysowego – miejsce pracy - sale posiedzeń w GCZK;
- Kierownicy ( zespoły kierowania) jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży realizujących zadania obronne: / KP Policji, KP PSP, PIW, MCZ, PUP, PCPR, ZSO, ZSZ, SOSW/ - miejsca pracy ćwiczących ;
- Obsady służby „stałego dyżuru” Starostwa, Urzędów Gmin, Policji, PSP, MCZ,PIW, PUP, PCPR; ZSO, ZSZ, SOSW – miejsca usytuowania SD;
- Przedstawiciel 11 mpa, WCR w Giżycku ,Komendant Placówki SG w Węgorzewie – miejsce pracy ćwiczących;
- Dowódca 41 lbp oraz d-ca 4 klp w Giżycku - miejsce pracy - sala obrad w PCZK .
CELE SZKOLENIOWE
doskonalenie:
- grup zadaniowych Starostwa i Gmin oraz jednostek organizacyjnych , służb, inspekcji i straży w wypracowaniu decyzji po wprowadzeniu stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu w powiecie i gminach oraz realizacji zadań po wystąpieniu zagrożeń hybrydowych;
- organów samorządu terytorialnego w zakresie współdziałania z WCR w Giżycku oraz 41 BLP i 11 mpa w realizacji zadań obronnych oraz realizacji zadań po wystąpieniu zagrożeń hybrydowych na obszarze powiatu węgorzewskiego;
- funkcjonowania Zespołów Kierowania Starosty, Burmistrza i Wójtów, dyrektorów JO, służb, inspekcji i straży, w czasie zagrożeń hybrydowych po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (BRAVO) oraz trzeciego stopnia alarmowego CRP (CHARIE-CRP);
- działań PZZK i GZZK , dyrektorów JO, służb, inspekcji i straży w celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania władz samorządowych, służb, inspekcji i straży oraz infrastruktury ważnej dla funkcjonowania powiatu , w tym adekwatnego poziomu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, a także kluczowych dla funkcjonowania społeczeństwa podmiotów gospodarczych, w szczególności wchodzących w skład sektorów:
- energetycznego;
- zaopatrzenia w wodę i inne produkty żywnościowe;
- pracy obsady służby „stałego dyżuru” na terenie powiatu;
- funkcjonowania systemu łączności między PZZK, GZZK i poszczególnymi służbami po dokonaniu zmian w ramach funkcjonowania nowej centrali PCZK.
Ćwiczenie wykazało dobre przygotowanie JST, JO, służb, inspekcji i straży do realizacji zadań po wystąpieniu zagrożeń hybrydowych na obszarze powiatu węgorzewskiego.
2023 rok
Plan pracy i posiedzeń „Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego” w 2023 roku
W dniu 4 kwietnia 2023 roku w sali konferencyjnej Starostwa odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego .Pan Wicestarosta otworzył obrady, przywitał członków PZZK .
Posiedzenie przebiegło według następującego planu :
- Omówienie wniosków i planu pracy na 2023 rok.
- Przygotowanie do aktualizacji „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego” na lata 2023 - 2025.
- Organizacja ćwiczeń obronnych w świetle ustawy o obronie Ojczyzny . Plany prowadzenia ćwiczeń doskonalących w latach 2024 – 2026 w Województwie Warmińsko-Mazurskim i powiecie węgorzewskim.
W posiedezniu uczestniczyli członkowie PZZK:
- Wicestarosta - Mariusz Fatyga
- Główny specjalista ds. bezpieczeństwa i zarzązdania kryzysowego - Krzysztof Laskowski
- Komendant Powiatowy Poilicji - nadkomisarz Marcin Karmowski;
- Komendant Powiatowy PSP - mł. bryg. Kamil Pawlukanis;
- Przedstawiciel Placówki SG - kpt. SG Paweł Mróz;
- PIW - Leszek Florczyk;
- Dyrektor MCZ - Katarzyna Kopiczko;
- Pracownik MCZ ds. obronnych - Mariusz Grzanka;
- Przedstawiciel WCR - kpt. Michał Racinowski;
- Dyrektor ZDP - Łukasz Krupa;
- Naczelnik WŚIB - Marek Myka;
- Naczelnik WK - Justyna Murawska.
Ad.1. Pan Laskowski zapoznał zebranych z poprawianym „Planem pracy i posiedzeń PZZK w 2023 roku.” W 2023 roku zaplanowano ogółem 5 posiedzeń PZZK w miesiącach - kwiecień, czerwiec, wrzesień , listopad i grudzień. Plan został pozytywnie zaopiniowany przez członków PZZK.
Ad.2. Pan Laskowski przypomniał zebranym, że w sierpniu mija dwuletni termin aktualizacji „Powiatowego planu zarządzania kryzysowego”. W związku z powyższym do końca czerwca zostanie opracowany nowy plan na lata 2023-2025. Trwają już prace nad aktualizacją planu. W dniu 22 czerwca planowane jest posiedzenie PZZK, na którym zostanie omówiony plan i zgodnie z Ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. 2022, poz. 261 ), Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego na posiedzeniu powinien pozytywnie zaopiniować zaktualizowany plan.
Ad.3. Podczas realizacji ostatniego punktu posiedzenia Pan Laskowski omówił pismo Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 22 marca 2023 r. dotyczące ćwiczeń obronnych realizowanych w województwie w latach 2024 – 2026. Zgodnie z pismem ćwiczenie doskonalące prowadzone przez Starostę Węgorzewskiego oraz wójtów i burmistrzów z terenu powiatu węgorzewskiego zaplanowane zostały w 2024 r. Do końca listopada 2023 roku należy przesłać do WB i ZK termin przeprowadzenia tego ćwiczenia. Mając na uwadze , że wybory nowych władz samorządowych odbędą się w kwietniu przyszłego roku prawdopodobnie ćwiczenie zaplanowane zostanie w miesiącach wrzesień – listopad 2024 roku. Na zakończenie zapoznał zebranych z rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 października 2022 r. w sprawie szkolenia obronnego ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących:
- ćwiczeń obronnych, prowadzone w formie zajęć praktycznych;
- czemu służą ćwiczenia doskonalące, gry decyzyjne i treningi;
- organizatorów ćwiczeń;
- częstotliwości prowadzenia ćwiczeń;
- zadań stojących przed organizatorami ćwiczeń;
- koordynatorów ćwiczeń;
- finansowania z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda.
W dniu 22 czerwca 2023 roku w sali posiedzeń PZZK odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego .
Posiedzenie przebiegło według następującego planu :
- Omówienie zaktualizowanego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
- Zaopiniowanie przez PZZK zaktualizowanego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego”.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- Wicestarosta - Mariusz Fatyga;
- Główny specjalista ds. bezpieczenństwa i zk starostwa , zastępca pzrewodniczącego PZZK - Krzysztof Laskowski;
- Komendant Powiatowy Policji - nadkomisarz Marcin Karmowski;
- Komendant Powiatowy PSP - bryg. Kamil Pawlukanis;
- Przedstawiciel 1BA - por. Sztabiński Piotr;
- Przedstawiciel 1 BA - chor. Marcin Misztaler;
- Komendant Placówki SG w Węgorzewie - mjr Rafał Tucholski;
- dowódca 414 lkp - por. Kowalski Adam;
- 414 lkp - st. szer. Katarzyna Radke.
- Nazcelnik WŚIB - Marek Myka;
- PPIS - Anna Maroszyk;
- PIW - Leszek Florczyk;
- Pracownik MCZ ds. ZK i sparw obronnych - Mariusz Grzanka;
Ad.1. Pan Laskowski w formie projekcji multimedialnej zapoznał zebranych ze zaktualizowanym „Powiatowym Planem zarządzania kryzysowego” . W kolejności przedstawił:
- Charakterystykę zagrożeń oraz ocena ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury „ważnej dla funkcjonowania powiatu ”, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń;
- Zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa dla fazy zapobieganie i przygotowanie ;
- Zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa dla fazy reagowania i odbudowy ;
- Zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych ;
- Zadania określone planami działań krótkoterminowych;
- Zdania w zakresie monitorowania zagrożeń ;
- Tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków , uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych;
- Procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych – moduły zadaniowe ;
- Współdziałanie miedzy siłami uczestniczącymi w realizacji przedsięwzięć planowanych na wypadek sytuacji kryzysowych ;
- Procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego –standardowe procedury operacyjne, w tym związane z ochroną infrastruktury ważnej dla funkcjonowania powiatu;
- Organizacja łączności między podmiotami realizującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego;
- Organizacja systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania;
- Zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na wypadek zagrożeń ;
- Organizacja ewakuacji z obszarów zagrożonych;
- Organizacja ratownictwa, opieki medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej ;
- Organizacja ochrony przed zagrożeniami charakterystycznymi dla obszaru Powiatu ;
- Wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w planie zarządzania kryzysowego ;
- Zasady i tryb oceniania i dokumentowania szkód ;
- Procedury uruchamiana rezerw strategicznych ;
- Wykaz infrastruktury lokalnej ważnej dla funkcjonowania powiatu znajdującej się na terenie Powiatu;
- Priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania infrastruktury lokalnej ważnej dla funkcjonowania powiatu.
W toku dyskusji najczęściej zadawane były pytania dotyczące sposobu alarmowania i powiadamiania mieszkańców o zagrożeniach.
Ad.2. Pan wicestarosta stwierdził, że działając na podstawie Art. 14, Ust. 8 pkt 4 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. 2022, poz. 261 ), Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego powinien pozytywnie zaopiniował „Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego” i polecił ścisłą realizację postanowień zawartych w planie. W związku z powyższym poprosił zebranych członków PZZK o zatwierdzenie przygotowanego PPZK. Podczas jawnego głosowania wszyscy obecni członkowie PZZK jednogłośnie zatwierdzili „Powiatowy plan zarządzania kryzysowego”.
Dnia 6 września 2023 roku odbyło się wspólne posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim.
Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Zmiany składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim. Powołanie nowych członków Komisji Bezpieczeństwa na lata 2023 – 2026 r. Wręczenie nominacji.
- Ocena stanu bezpieczeństwa w okresie wakacyjnym na terenie powiatu węgorzewskiego.
- Zabezpieczenie przeciwpożarowe w szkołach, przedszkolach i obiektach użyteczności publicznej na terenie powiatu węgorzewskiego.
- Przedstawienie petycji mieszkańców wsi Kuty w sprawie montażu progów zwalniających we wsi Kuty - analiza przesłanek.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie KB:
- Marzenna Supranowicz - prewodnicząca KB;
- Eugeniusz Pieczul - zcłonek Rady Powiatu;
- Zenon Jan Pomian - członek Rady Powiatu;
- Edward Ożga - członek KB;
- Jan Królik - członek KB;
- podinspektor Marcin Karmowski - KP Policji członek KB;
- Agnieszka Jelska - członek KB.
członkowie PZZK:
- Mariusz Fatyga - wicestrosta;
- Krzysztof Laskowski - z-ca szefa PZZK;
- mł. bryg. Ireneusz Lalak - z-ca KP PSP;
- mjr SG Rafał Tucholski - Komendant Placówki SG w Węgozrewie;
- chor. Marcin Misztal - pzredstawiciel 1 MBA;
- Anna Maroszyk - PPIS:
- Leszek Florczyk - PIW:
- Łukasz Krupa - dyrektor ZDP.
pozostali uczestnicy spotkania:
- Teresa Petiuk - sołtys wsi Kuty;
- Radziszewski Edward - przedstawiciel społeczeństwa Kut.
Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim oraz członków PZZK otworzył Pan Mariusz Fatyga Wicestarosta Węgorzewski . Powitał zaproszonych na posiedzenie członków Komisji Bezpieczeństwa, PZZK oraz zaproszonych gości. Przestawił zaproponowany porządek obrad, zapytał czy są uwagi do porządku obrad. Uwag nie wniesiono.
Ad.1.
Pan Wicestarosta odczytał zarządzanie Starosty nr 14/2023 z dnia 7 sierpnia 2023 roku w sprawie ustalenia składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy staroście węgorzewskim. Następnie wręczył nowo powołanym członkom „Komisji” akty powołania.
Ad.2.
W czasie oceniania stanu bezpieczeństwa w okresie wakacyjnym na terenie powiatu węgorzewskiego głos zabrali:
- podinspektor Marcin Karmowski Komendant Powiatowy Policji ;
- mł. bryg. Ireneusz Lalak zastępca Komendanta Powiatowego PSP :
- pan Laskowski Główny- główny specjalista ds. bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego startowa:
- Anna Maroszyk Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny:
- Leszek Florczyk Powiatowy Inspektor Weterynarii:
- radny Jan Pomian:
- mjr SG Rafał Tucholski Komendant Placówki SG w Węgorzewie:
- chor. Marcin Misztal przedstawiciel 1 MBA:
- Mariusz Fatyga - wicestarosta.
Wszyscy jednoznacznie stwierdzili, że okres wakacyjny należy zaliczyć do bezpiecznych. Nie zanotowania zdarzeń , ktore mogły rzutować na pogorszenie bezpieczeństwa mieszkańców i osób odwiedzających nasz powiat.
Ad.3.
Głos zabrał mł. bryg. Ireneusz Lalak zastępca Komendanta Powiatowego PSP, który przedstawił wyniki kontroli przeciwpożarowych prowadzonych w szkołach, przedszkolach na terenie powiatu węgorzewskiego. Na dzień 31 sierpnia wykonano 40 kontroli po zakończeniu których wydano 19 decyzji administracyjnych nakazujących usuniecie nieprawidłowości w ustalonym terminie. Nie zanotowano uchybień, które mobłyby stwarzać zagrożenie dla przedszkolaków i młodzieży.
Ad.4.
Aby wprowadzić w tematykę Pan wicestarosta przeczytał zebranym petycję mieszkańców wsi Kuty w sprawie montażu w całej miejscowości progów zwalniających . Pod petycją podpisało się 46 mieszkańców wsi.
Na koniec dyskusji zebrani członkowie KB i PZZK przyjęli wnioski, ktore zostały przekazane Zarządowi Powiatu.
WNIOSKI:
- Petycja mieszkańców wsi Kut z dnia 21 lipca br. w sprawie montażu progów spowalniających nie uzyskała w pełni pozytywnej rekomendacji członków KB i PZZK obecnych na posiedzeniu.
- Rekomenduje się Zarządowi Powiatu ponowne rozpatrzenie prośby mieszkańców Kut z 2021 roku w spawie budowy chodnika w tej miejscowości.
- Proponuje się Zarządowi Powiatu przeanalizowanie możliwość budowy chodnika na omawianym odcinku, biorąc pod uwagę warunki techniczne i finasowanie wnioskowanej inwestycji.
2024 rok
PLAN PRACY I POSIEDZEŃ
„Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego” w 2024 roku
W dniu 7 lutego 2024 roku w sali konferencyjnej starostwa odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego .
Posiedzenie przebiegło według następującego planu :
- Planowany protest rolników w dniu 9 lutego godz. 11:00 – 16:00.
- Sytuacja hydrologiczna na terenie powiatu.
- Wnioski z realizacji planu pracy PZZK w 2023 rok.
- Zatwierdzenie „Planu pracy i posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2024 roku”.
- Organizacja ćwiczeń obronnych w 2024 roku.
- Przygotowanie do ćwiczenia Wojewódzkiego pk. „Mazury-24” i doskonalącego powiatu Węgorzewskiego pk. „WĘGORAPA – 24”.
W posiedzeniu uczestniczyli:
Starosta - Marzenna Supranowicz;
Wicestarosta - Andrzej Kruk;
Główny specjalista ds. bezpieczenństwa i zk starostwa , zastępca przewodniczącego PZZK - Krzysztof Laskowski;
Komendant Powiatowy PSP - bryg. Kamil Pawlukanis;
Komendant Placówki SG w Węgorzewie - ppłk SG Rafał Tucholski ;
dowódca 414 lkp - kpt. Kowalski Adam;
PPIS- Anna Maroszyk;
Nazcelnik WŚIB - Marek Myka;
Naczelnik WK - Justyna Murawska;
PPIS - Anna Maroszyk;
Przedstawiciel PIW - Agnieszka Grabowska;
Pracownik MCZ ds. ZK i sparw obronnych - Mariusz Grzanka;
Przedstawociel WCR Gizycko - mjr Dariusz Halczuk;
Przedstawociel WCR Gizycko - kpt. Michał Racinowski;
Na początku spotkania Pani Starosta po przywitaniu przybyłych na spotkanie członków PZZK i zaproszonych gości przystąpiła do omówienia planu przebiegu spotkania. Plan przebiegu spotkania uzupełniono o dwa zagadnienia dotyczące planowanego protestu rolników w dniu 9 lutego oraz aktualnej sytuacji hydrologicznej na terenie powiatu w świetle zwiększonej ilości opadów i wezbraniu wód w rzekach. Następnie głos przekazała Panu Laskowskiemu.
Ad.1. Pan Laskowski poinformował zebranych , że w dniu 9 lutego na terenie powiatu będzie miał miejsce protest rolników , który będzie polegał na zorganizowaniu zbiórki rolników w wyznaczonych miejscach na terenie poszczególnych gmin, a następnie przejazd do Węgorzewa i odczytanie listu protestacyjnego na Placu Wolności w Węgorzewie po odczytaniu , którego nastąpi przejazd kolumn rolniczych po drodze krajowej 63 w kierunku miejscowości Pozezdrze oraz po drodze wojewódzkiej 650 w kierunku miejscowości Budry. Cały protest ma trwać od godziny 11:00 do godz. 16:00. Należy liczyć się ze znacznymi trudnościami w poruszaniu się po drodze krajowej i wojewódzkiej. Należy poinformować mieszkańców Węgorzewa i poszczególnych gmin o trudnościach jakie mogą wystąpić w dniu 9 lutego w poruszaniu się po drodze krajowej i wojewódzkiej.
Ad.2. Pan Laskowski zapoznał zebranych z aktualna sytuacją hydrologiczną na terenie powiatu . W formie pokazu multimedialnego przekazał aktualne wskazania na wodowskazach na rzece Węgorapie i Gołdapi. I Tak:
- wodowskaz Mieduniszki – Węgorapa godz. 7:00 – 243 cm (stan ostrzegawczy – 400 cm);
- wodowskaz Prynowo – Węgorapa godz. 7:00 – 212 cm (stan ostrzegawczy – 250 cm);
- wodowskaz Węgorzewo – Węgorapa godz. 7:00 – 230 cm (stan ostrzegawczy – 250 cm);
- wodowskaz Banie Mazurskie – Gołdapa godz. 7:00 – 274 cm (stan ostrzegawczy – 260 cm);
- wodowskaz Przystań – Jez. Mamry godz. 7:00 – 148 cm (stan ostrzegawczy – 160 cm);
Następnie zaprezentował aktualne zdjęcia z rejonu elektrowni Ołownik, miejscowości Dąbrówka Nowa, Doliny Budzewskiej oraz miejscowości Popioły. Stwierdził, że aktualne podtopienia są na terenach zielonych i pastwiskach . Nie zagrażają one ludności i zwierzętom z gospodarstw rolnych. W przypadku zwiększenia ilości wody w Dolinie Budzewskiej mogą wystąpić utrudnienia w przejezdności na odcinku drogi Dąbrówka Nowa Sąkieły Małe.
Ad.3. W kolejnym punkcie posiedzenia Pan Laskowski zapoznał zebranych z wnioskami wynikającymi z realizacji planu pracy PZZK w 2023 rok. W 2023 roku odbyły się cztery posiedzenia PZZK w dniach:
- 4 kwietnia;
- 22 czerwca wspólnie z Komisją Bezpieczeństwa;
- 6 września;
- 8 listopada wspólnie z GZZK Gminy Wegorzewo;
Tematyka tych posiedzeń została w pełni zrealizowana. Najważniejsze zadanie jakie czekało Zespół było przygotowanie zaktualizowanego „Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego i zaopiniowanie go przez PZZK.
Nie odbyło się zaplanowane na grudzień posiedzenie poświęcone działaniom PZZK w 2023 roku. Tematykę tą zrealizowano na posiedzeniu w dniu 7 lutego br.
Ad.4. W kolejnym punkcie posiedzenia omówiono i jednogłośnie zatwierdzono „Planu pracy i posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2024 roku”.
Ad.5. Kolejny punk posiedzenia poświęcony był organizacji ćwiczeń obronnych w 2024 roku na terenie województwa i powiatu. Pan Laskowski przedstawiła wyciąg z Planu Szkolenia obronnego województwa i powiatu w 2024 roku , z którego wynika, że w dniach 23-26 września odbędą się ćwiczenia obronne kompleksowe Wojewody pk. „MAZURY 24” połączone z ćwiczeniem doskonalącym powiatu pk. „WĘGORAPA 24”.
Ad.6. Podczas kolejnego punktu posiedzenia Pan Laskowski w formie pokazu multimedialnego zapoznał zebranych z „Zaleceniami Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do ćwiczeń organizowanych w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych w województwie warmińsko-mazurskim w 2024 roku”.
Dnia 24 czerwca 2024 roku odbyło się II (drugie) w 2024 roku posiedzenie PZZK wspólne z Komisją Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim .
Posiedzenie przebiegło według następującego planu:
- Zmiany składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim. Powołanie nowych członków Komisji Bezpieczeństwa na lata 2023 – 2026 r. Wręczenie nominacji delegowanym nowym członkom Rady Powiatu.
- Określenie możliwości budowy ronda na drodze krajowej nr 63 z drogą powiatową 1750N (Wojska Polskiego) w celu poprawy bezpieczeństwa szczególnie podczas wyjazdów pojazdów wojskowych z parku samochodowego 1 MBA. Zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i mieszkańców wzdłuż drogi krajowej Nr 63 w aspekcie podjęcia działań mających na celu budowę chodnika w miejscowości Maćki.
- Przygotowanie administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Informacja o przygotowaniach służb, straży , inspekcji i do akcji „Bezpieczne wakacje”.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji Bezpieczeństwa:
- Alicja Rynszewicz - przewodnicząca KB;
- Marta Wasilewska - członek Rady Powiatu;
- Tomasz Wróblewski - członek Rady Powiatu;
- Kan Królik - członek KB;
- ml. insp. Marta Umbras - Komendant Powiatowy Policji;
- podinsp. Adrian Gajda - Komenda Powiatowa Policji;
Członkowie PZZK:
- Robert Nowacki - Wicestraosta;
- bryg. Kamil Pawlukanis - Komendant Powiatowy PSP;
- Krzysztof Laskowski - Główny specjalista ds. bezpieczeństwa i zk starostwa;
- ppłk SG Rafa Tucholski - Komendant Placówki SG;
- por. Agata Gilon - przedstawiciel 1 MBA;
- Łukasz Krupa -dyrektor ZDP;
- Marek Myka - naczelnik WŚBI;
Pozostali uczestnicy posiedzenia:
- Krzysztof Kołaszewski - Burmistrz Węgorzewa;
- Soczewka Adam - przedstawiciel MOPR;
- Giczewski Łukasz - Dyrektor Delegatury w Giżycku Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy;
- Jacek Ciechanowicz - Kierwonik Rejonu w Giżycku GDDKiA;
- Andrzej Życki - przedstawiciel 1 MBA;
- Bejnarowicz Robert - pzredstawiciel UM-ZK.
Ad.1.
Pani Starosta wręczyła nominacje nowo powołanym członkom Komisji Bezpieczeństwa delegowanych przez Radę Powiatu, Pani Marcie Wasilewskiej i Panu Tomaszowi Wróblewskiemu.
AD.2.
W toku realziacji tego punktu posiedzenia omówiono sparwę konieczności budowy chodznika w miejscowości Maćki i Perły wraz z kładą przez rzekę Węgorapę. Burmistrz Węgorzewa Pan Krzysztof Kołaszewski wystąpił z sugestią aby Komisja Bezpieczeństwa wystąpiła do MON i przekazała do wiadomości GDDKiA prośbę aby podjąć działania zmierzające do przebudowy ronda ul. Wojska Polskiego z drogą krajową nr 63 i pozyskania środków finansowych na ten cel z funduszy MON. Przedstawiciel GDDKiA Pan Ciechanowicz stwierdził, że zadanie obejmujące budowę drogi dla pieszych i rowerów w ciągu drogi krajowej nr 63, zostanie wprowadzone do ogólnokrajowego Planu Ochrony Zdrowia i Życia Pieszych i Rowerzystów (POZZ). Jest to program ogólnokrajowy i jest rozpatrywany w skali całego kraju. Jest brany pod uwagę ruch pojazdów na dobę , zdarzenia, wypadki i wiele innych czynników, które klasyfikują później gradację wykonywania poszczególnych zadań. W ostatnich trzech latach na tym odcinku drogi nie było wypadków co też warunkuje umiejscowienie tych inwestycji w rankingu ogólnokrajowym. W takim rankingu ogólnokrajowym ciężko jest się przebić z naszymi propozycjami. W toku dyskusji zaopiniowano konieczność przebudowy lub modernizacji skrzyżowania (czy to rondo czy inny układ skrzyżowania) drogi karjowej nr 63 z drogą powiatową ul. Wojska Polskiego w celu ułatwienia możliwości wyjzdu ciężkich zestawów wojskowych z 1 MBA. Zasugerowano aby w piśmie do MON i GDDKiA zaproponować , że samorząd zrobi projekt, a resztę środków finansowych zabezpieczyło by MON. Była by to wiązana współpraca miasto, powiatu i MON.
Ad.3.
Podczas realizacji tego punktu posiedzenia poszczególni uczestnicy spotkania zapoznali zebranych z przygotowaniem administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Informacja o przygotowaniach służb, straży , inspekcji i do akcji „Bezpieczne wakacje”. W toku dyskusji głos zabrali:
- mł. insp. Marta Umbras - Komendant Powiatowy Policji;
- bryg. Kamil Pawlukanis - Komendant Powiatowy PSP;
- ppłk SG Rafał Tucholski - Komendant Placówki SG;
- przedstawiciel 1 MBA - por. Agata Gilon;
- Pan Gieczewski Łukasz - Dyrektor Delegatury w Giżycku Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy;
- Pan Adam Soczewka - przedstawiciel MOPR Giżycko;
- Pan Łukasz Krupa - Dyrektor ZDP.
W toku dyskusji bryg. Kamil Pawlukanis Komendant Powiatowy PSP wystąpił z wnioskiem do władz samorządowych aby zastanowić się nad współfinansowaniem zakupu profesjonalnego drona powietrznego i podwodnego. Dron powietrzy w znaczny sposób przyśpieszył by poszukiwania na terenie powiatu i akwenów osób zaginionych czy też potrzebujących pomocy. Przeczesując tereny leśne czy też poszczególne jeziora funkcjonariuszami Policji i PSP ponosimy niesamowite nakłady finansowe , aby zlokalizować osobę czy też łódź. A za pomocą profesjonalnego drona można to zrobić dużo szybciej i tańszym kosztem. Inicjatywa Pana Komendanta spotkała się z dużym zainteresowaniem. Podjęto decyzję o wystosowaniu w imieniu Komisji Bezpieczeństwa pisma do władz samorzadowych poszczególnych gmin w sparwie włączenia się w proces zakupu dronów.
Na zakończenie Pani Alicja Rymszewicz Starosta Węgorzewski stwierdziła, że należy cieszyć się ze spontaniczności naszych wypowiedzi i nie ukrywania naszych problemów bo to będzie rzutować na nasze dalsze współdziałanie. Na zakończenie podziękowała za udział w posiedzeniu , za atmosferę, zaufanie i rozmowę i stwierdziła, że bardzo miło było usłyszeć o bardzo dobrej współpracy służb w zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańców.
2025 rok
"Plan pracy i posiedzeń PZZK w 2025 roku"
|
Plan pracy i posiedzeń PZZK w 2025 roku |
W dniu 11 kwietnia 2025 roku w sali konferencyjnej starsotwa odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysoweg .
Posiedzenie przebiegło według następującego planu :
- Wnioski z realizacji planu pracy PZZK w 2024 rok
- Zatwierdzenie „Planu pracy i posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2025 roku”.
- Zadania stojące przed samorządami, PZZK. GZZK po wejściu w życie „Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej ” oraz rozporządzeń wykonawczych .
W posiedzeniu uczestniczyli :
Członkowie PZZK:
- Alicja Rymszewicz - Starsota Węgorzewski;
- Robert Nowacki - Wicestraosta;
- mł. insp. Marta Umbras - KP Policji;
- bryg. Kamil Pawlukanis - Komendant Powiatowy PSP;
- Krzysztof Laskowski - Główny specjalista ds. bezpieczeństwa i zk starostwa;
- kpt. Piotr Pietrzak - Komendant Placówki SG;
- Anna Maroszyk - PPIS;
- Agnieszka Grabowska - pztredstawiciel PIW;
- Mariusz Gezanka - pracownik MCZ ds. ZK i spraw obronnych;
- por. Agata Gilon - przedstawiciel 1 MBA;
- Małgorzata Juchniewicz - sekretarz Powiatu;
- Dorota Agnieszka Sakowska - skarbnik Powiatu.;
Pozostali uczestnicy posiedzenia:
- por. Robert Obolewicz - przedstawiciel 41 batalionu obrony pogranicza;
- Soczewka Adam - przedstawiciel MOPR;
- podinspektor Adrian Gajda - przedstawiciel KP Policji;
- Jan Kondrat - przedstawiciel UG Budry;
- Bejnarowicz Robert - przedstawiciel UM-ZK.
Ad.1. Pan Laskowski w formie multimedialnej przedstawił zebranym wnioski z realizacji planu pracy Zespołu w 2024 roku.
Ad.2. Pan Laskowski zapoznał zebranych z poprawionym „Planem pracy i posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2025 roku”. Plan został zatwierdzony jednogłośnie.
Ad.3. W kolejnym punkcie posiedzenia Pan Laskowski zapoznał zebranych z zadaniami jakie stać będą przed samorządami po wejściu w życie „Ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej ” oraz rozporządzeń wykonawczych.
W formie multimedialnej przedstawił zebranym zagadnienia dotyczące:
- infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej;
- zadania ochrony ludności i obrony cywilnej ;
- zadań starosty, burmistrza i wójtów;
- organów i podmiotów ochrony ludności;
- zasobów ochrony ludności;
- planowania w ochronie ludności i obronie cywilnej;
- planów ewakuacji ludności;
- szkolenia, ćwiczeń i edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilne;
- realizacji zadań ochrony ludności;
- wykrywania zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach;
- składu systemu wykrywania zagrożeń;
- obiektów zbiorowej ochrony;
- obrony cywilnej;
- finansowania ochrony ludności i obrony cywilnej;
- projektu rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności;
- projektu wytycznych do utrzymywania zasobów ochrony ludności przez terytorialne organy ochrony ludności.
Dnia 20 czerwca 2025 roku odbyło się II (drugie) w 2025 roku posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Węgorzewskim oraz członków PZZK .
- Przygotowanie administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Informacja o przygotowaniach służb, straży , inspekcji i do akcji „Bezpieczne wakacje”.
- Zapoznanie się ze stanem bezpieczeństwa sanitarnego i weterynaryjnego powiatu węgorzewskiego.
- Planowane działania władz samorządowych w zakresie ochrony ludności i zapewnienie przepływu informacji w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej po wejściu w życie nowej ustawy o ochronie ludności – zadania stojące przed Komisją Bezpieczeństwa i PZZK.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Komisji Bezpieczeństwa:
- Alicja Rymszewicz - Starsosta Węgozrewski;
- Marta Wasilewska – członek Rady Powiatu ;
- Tomasz Wassilewski - członek Rady Powiatu;
- Edward Ożga- członek KB;
- Jan Królik - członek KB;
- podinspektor Adrian Gajda – Komenda Powiatowa Policji;
- Andzrej Fliszkiewicz – członek KB;
Członkowie PZZK:
- Robert Nowacki - wicestarsota;
- Krzysztof Laskowski – główny specjalista ds. bezpieczeństwa i ZK starostwa;
- bryg. Ireneusz Lalak - z-ca KP PSP;
- por. Agata Gilon - przedstawiciel 1 MBA;
- pzredstawiciel SG - ppor. SG Robert Schab;
- Leszek Florczyk - PLW;
- Łukasz Krupa - dyrektor ZDP.
Pozostali uczestnicy posiedzenia:
- Jarosław Sroka - prezes MOPR;
- Łukasz Gieczewski - dyrektor UŻŚ w Giżycku;
- Norbert Bejnarowicz - pzredsaticiel Urzędu Miejskiego;
- Jan Kondrat - pzredstawiciel UG Budry;
- Andrzej Fliszkiewicz - przedstawiciel UG Pozedrze;
- chor. Paweł Glinka - pzredstawiciel 1 MBA.
ad.1. Przygotowanie administracji i służb powiatu węgorzewskiego do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa wypoczynku w okresie zbliżających się wakacji. Informacja o przygotowaniach służb, straży , inspekcji i do akcji „Bezpieczne wakacje”.
podinspektor Adrian Gajda Naczelnik Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego stwierdził , że Policja jak zawsze jest przygotowana do zabezpieczenia sezonu letniego i zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom i turystom. Technicznie jesteśmy przygotowań do sezonu jeżeli chodzi o łodzie i pojazdy . Funkcjonariusze są przygotowani do pracy na wodzie. Będziemy prowadzili szeroko zakrojone działania z zakresu „Bezpieczne wakacje” na obozach harcerskich i koloniach. W zeszłym roku mieliśmy dwa utonięcia. W tym roku jeszcze nie stwierdziliśmy takiego zdarzenia. Ostatni długi weekend pokazał nam, że mieliśmy już w ciągu doby 10 interwencji w tym 6 na wodzie związanej z dużym wiatrem , ale również z nieumiejętnością zachowania się żeglarzy na wodzie.
bryg. Ireneusz Lalak zastępca KP PSP - jesteśmy przygotowani do sezonu letniego. Mamy jedną łódkę stacjonarną zwodowaną w porcie w Ruskiej Wsi . Oprócz tego dwie łodzie w KP PSP , które cały czas są gotowe do wyjazdu. W ubiegły tygodniu 3 nurków zdobyło uprawnienia młodszego nurka i wspomogą działania Grupy wodno-nurkowej . Mamy obecnie 9 nurków . Docelowo chcemy mieć 12 nurków.
ppor. SG Robert Schab pzredstawiciel Placówki SG w Węgorzewie - stwierdził , że należy liczyć się z możliwością wejścia na pas graniczny turystów, którzy będą chcieli obejrzeć granicę państwową. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację polityczną na SG spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo granicy. My jako formacja będziemy współdziałać ze wszystkimi służbami w celu zapewnienia bezpieczeństwa zarówno wypoczywającej młodzieży jak mieszkańcom powiatu i turystom.
Prezes MOPR Pan Sroka - ostanie dni pokazały jak często nasza instytucja musiała działać podczas załamań pogody na akwenach. Czy jesteśmy przygotowani do sezonu?. Na pewno tak, ale ostanie dni spowodowały, że część sprzętu uległa uszkodzeniu. Jeżeli go naprawimy i pozyskamy środki finansowe to sobie poradzimy. Ja mam pytanie do przedstawicieli samorządów . Czy jesteście w stanie zapewnić pomoc finansową , opiekę medyczną, zabezpieczenie materialne dla osób , które po przeprowadzeniu akcji ratowniczej zostały pozbawione pieniędzy ,dokumentów , leków i innych rzeczy niezbędnych do przetrwania ? Podczas dyskusji stwierdzono, że zgodnie z ustawą o pomocy społecznej „Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy:
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym”.
Pan Leszek Florczyk Powiatowy Lekarz Weterynarii stwierdził, że w okresie wakacyjnym skupiamy się na kontroli podmiotów produkujących środki żywnościowe pochodzenia zwierzęcego.
Pan Gieczewski Łukasz Dyrektor UŻŚ - jak co roku dysponujemy dwoma łodziami motorowymi. Jedna jest w Giżycku druga w Augustowie. Działamy na terenie dwóch województwach - województwa Warmińsko-Mazurskiego i Podlaskim. Musimy zabezpieczyć akwen WJM i Kanał Augustowski. Współpracujemy z KP PSP i MOPREM. Szlaki wodne pozostają bez zmian. Problemem jest niski stan wód w jeziorach. W chwil obecnej jest 40 cm mniej wody niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przy barku opadów może dojść do sytuacji, że około sierpnia będzie trzeba zamknąć część szlaków żeglownych. O spuszczaniu wody z systematu WJM decyduje Zarząd Zlewni. Wzrost wody w jeziorach o 1 cm to 3 mln m3 wody. To opady ciągłe przez około 1 miesiąc.
ad.2.
Głos zabrał Pan Leszek Florczyk Powiatowy Lekarz Weterynarii. Należy liczyć się z zagrożeniami. Wchodzimy w okres występowania ASF. Kończy się okres „ptasiej grypy”. Jak to wygląda w skali kraju . Na dzień 16 czerwca jest aktywnych 58 ognisk „ptasiej grypy” u drobiu i 37 ognisk u ptaków dzikich w tym jedno na terenie powiatu na jez. Łabap. 21 ognisk w gospodarstwach przyzagrodowych . Na dzień dzisiejszy wygaszono 28 ognisk „ptasiej grypy”. Mamy 30 ognisk rzekomego pomoru drobiu u ptaków chodowych i 28 w gospodarstwach przyzagrodowych. Takiej ilości ognisk choroby ptaków jeszcze w Polsce nie było. Nowa choroba to „choroby niebieskiego języka „ – w 2024 roku 7 ognisk w tym roku 3 ogniska w tym jedno na trenie Lidzbarka Warmińskiego. Jeżeli chodzi o ASF to na dzień 16 czerwca na terenie kraju zanotowano 310 ognisk u dzików . W naszym województwie -104 ogniska, w powiecie węgorzewskim 8 ognisk. ASF u świń jeszcze w tym roku nie stwierdzono. Ptasia grypa ustępuje. W związku z mały odstrzałem dzików, ostanie ognisko choroby na terenie powiatu odnotowano w kwietniu br.
Pan Laskowski przedstawił zebranym pismo PPIS w Węgorzewie mówiące o podejmowanych przez PPIS działaniach mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego w okresie wakacyjnym , oraz aktualny stan bezpieczeństw sanitarnego powiatu węgorzewskiego w okresie: od 01.01 do 31.05.2025 r.
ad.3.
Głos zabrała Pani Alicja Rymszewicz Starosta Węgorzewski. Przygotowujemy się do zakupów z ustawy o ochronie ludności. Kwota dofinansowania na 2025 rok dla powiatu wynosi 477 000 zł. Rekomendowany jest zakup przedmiotów do zapewnienia bezpieczeństwa przetrwania mieszkańców. Nie idziemy w projektowanie obiektów i budowy ze względu na krótki czas realizacji (wydatkowanie i rozliczenie do 31 grudnia br.). Procentowy udział w dofinansowaniach ze strony państwa wacha się od 20 do 80 % wkładu. Jest to z reguły 80%, 50% i 20%. Jako „Stowarzyszenie Samorządów Pogranicza” zwróciliśmy się do Wojewody aby zwiększył dofinansowanie z budżetu państwa do 100 %. Mamy połowę roku budżetowego dlatego ciężko będzie samorządom wygospodarować swoje środki finansowe. Zrobiliśmy spotkanie powiatowe ze służbami i ustaliliśmy co nam jest potrzeba. Zrobiłam również spotkania z wójtami i z -cą burmistrza , aby zainicjować współpracę i skoordynować zakupy potrzebnych środków dla mieszkańców . Przedstawiła jakie zaplanowano zakupy dla starsotwa. I tak planujemy zakupić agregaty prądotwórcze przewoźne 100 kVh, beczkowóz na 5000 litrów, samochód dostawczy, mikrobus dla przewozu 9 osób, przedłużacze do agregatów, rozdzielacze prądu, mierniki promieniowania, plandeki, stacje pogodowe, radiostacje cyfrowe przenośne, 3 komplety namiotów wojskowych z łóżkami, śpiworami (30 kompletów) oraz nagrzewnic. Nie weszło w życie wiele rozporządzeń wykonawczych do ustawy o ochronie ludności , a przeprowadzono już szkolenia ze starostami , wicestarostami oraz burmistrzami i wójtami podczas, w trakcie których ogólnie nakreślono zadania w zakresie ochronie ludności.
Pozsczególne gminy przewidują wydatkować środki finansowe przydzielone gminom na:
Gmina Pozezdrze planuje zakupić :
- agregat stacjonarny;
- agregat mobilny;
- odczynniki do odkażania wody;
- beczkowóz do wody pitnej;
- UPS i przedłużacze;
- zbiorniki na wodę pitną typu „mauzer”;
- samochód dostawczy z przyczepką;
- radiotelefony;
- plandeki.
Urzęd Miejski planuje zakupić:
- agregaty prądotwórcze – 2;
- beczkowozy;
- system syren do powiadamiania na terenie miasta;
- namioty;
- UPS;
- środki transportu;
- ł odzie.
Gminy Budry planuje wydatkować środki finansowe na zakup:
- magazynu;
- 2 agregatów;
- beczkowozu;
- dwóch pojazdów.
Problemem będą magazyny do przechowywania sprzętu . Pozyskani i budowa hal i magazynów w kolejnych latach będzie duży wydatekiem finansowym dla samorządów.